ولتاژ باتری
0

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ولتاژ باتری
ولتاژ باتری
مازندران-بابلسر-بلوار شهید ذوالفقاری-جنب پمپ بنزین کشوری

پلوس خودرو چیست و چه نقش و عملکردی دارد؟

پلوس خودرو چیست و چه نقش و عملکردی دارد؟

پیشتر در خصوص سیستم انتقال قدرت خودرو توضیحات کاملی ارائه دادیم.

در این مبحث گفته شد که این سیستم، از مهمترین سیستم‌های فنی خودرو است که از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل می‌شود.

این اجزا که هر یک از اهمیت خاصی برخوردارند، در کنار هم فرآیند انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها را انجام داده و موجبات حرکت خودرو را فراهم می‌آورند.

اجزای سیستم انتقال قدرت بزرگ یا کوچک هستند اما این ابعاد تعیین کننده اهمیت آن‌ها نیست.

بلکه این سیستم تنها در صورت صحت و سلامت تمام اجزا قادر خواهد بود به خوبی به وظایف خود عمل کند.

بنابراین هریک از این قطعات کوچک و بزرگ می‌توانند یک جزء حیاتی محسوب شوند.

پلوس یکی از این اجزای مهم است و امروز می‌خواهیم با تمرکز بیشتر بر این قطعه عملکرد، کارایی، علل و علائم خرابی آن را بررسی کنیم.

پلوس خودرو چیست و چه نقش و عملکردی دارد؟|ولتاژ باتری

پلوس خودرو چیست و چه نقش و عملکردی دارد؟|ولتاژ باتری

پلوس ماشین چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

پلوس را شاید بتوان از اجزای دیفرانسیل دانست. دیفرانسیل نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیستم انتقال قدرت خودرو است.

در واقع نیروی تولیدی توسط موتور پس از طی مسیر خود از کلاچ، گیربکس، میل گاردان به دیفرانسیل می‌رسد. در این مرحله قدرت از طریق دیفرانسیل به چرخ‌های متحرک خودرو منتقل می‌شود.

انتقال دهنده‌ی اصلی نیروی محرکه به چرخ‌ها پلوس است که از یک سو به دیفرانسیل و از سوی دیگر به چرخ‌های متحرک خودرو متصل است.

بسته به نوع دیفرانسیل پلوس روی چرخ‌های عقب، جلو یا دو ردیف چرخ‌های قرار دارد.

به بیان بهتر پلوس میله‌ای است که بین دیفرانسیل و چرخ‌ها قرار گرفته و ضمن اتصال این دو بخش، انتقال نیروی چرخشی دیفرانسیل به چرخ‌ها را برعهده دارد.

این قطعه در دو سمت دیفرانسیل و برای برقراری ارتباط با هر چرخ به صورت جداگانه تعبیه می‌شود و در بخش اتصال به چرخ‌ها فرمی متحرک و مفصل گونه دارد. این حالت خم شونده و متحرک برای جلوگیری از شکستگی پلوس هنگام دور زدن است.

اجزای پلوس

پلوس خودرو چیست و چه نقش و عملکردی دارد؟|ولتاژ باتری

پلوس خودرو چیست و چه نقش و عملکردی دارد؟|ولتاژ باتری

پلوس خودرو در عین سادگی یک قطعه با اجزای کوچک‌تر است که در عین اتصال دیفرانسیل به چرخ‌ها، انتقال قدرت به آن‌ها را نیز انجام می‌دهد.

این اجزا باید به گونه‌ای عمل کنند که نیروی چرخشی دریافتی از دیفرانسیل را با کمترین هدر رفت انرژی به چرخ‌ها منتقل کنند. اجزای پلوس شامل موارد زیر می‌شود:

سرپلوس

این قطعه در دو سر شفت قرار دارد و از یک سو با سه‌شاخه درگیر با گیربکس در ارتباط است و از سوی دیگر پلوس را به چرخ‌ها متصل می‌کند. نقش اصلی آن انتقال آخرین مرحله انتقال نیرو است.

در واقع سرپلوس بخش متحرک انتهای پلوس و محل اتصال آن به چرخ‌ها است و جهت چرخش پیچشی پلوس استفاده می‌شود.

 

مشعلی

سه شاخه‌ی داخلی پلوس را در خود جای می‌دهد و آن را به دیفرانسیل و گیربکس متصل می‌کند. سه شاخه خود درون جعبه دنده قرار دارد.

گردگیر

پلوس خودرو چیست و چه نقش و عملکردی دارد؟|ولتاژ باتری

پلوس خودرو چیست و چه نقش و عملکردی دارد؟|ولتاژ باتری

ولتاژ باتری (اولین مجتمع تخصصی برق خودرو در مازندران) 

نمایندگی رسمی صبا باتری و سپاهان باتری در مازندران 

 با بیش از 20 سال فعالیت 

فروش بالا و پایین دارد / این خدمات است که می ماند.

قطعه‌ای مخروطی است که از ورود گرد و خاک به سر پلوس جلوگیری می‌کند.

از آنجا که پلوس در قسمتی قرار دارد که احتمال نفوذ گرد و خاک به داخل آن بسیار زیاد است و این گرد و خاک در عملکرد صحیحش تاثیربسزایی دارد باید در سرویس‌های دوره‌ای سلامت این قطعه‌ی لاستیکی مورد بررسی قرار گیرد تا از خرابی احتمالی سرپلوس جلوگیری شود.

گردگیر معمولا بخش‌هایی از پلوس که روغن و گریس‌کاری می‌شوندمانند سرپلوس و سه‌شاخه و مشعلی را پوشش می‌دهد.

سه‌شاخ

سه شاخه نیز با چرخ‌ها و مشعلی درگیر است و درون سر پلوس قرار دارد. این بخش حرکت طولی پلوس را در کنار تکمیل حرکت چرخشی سرپلوس تامین می‌کند.

این قطعه در صورت خرابی در خودروی در حال حرکت ایجاد لرزش می‌کند. تامین حرکت طولی پلوس توسط سه‌شاخه عبور خودرو از ناهمواری‌ها را ساده و راحت‌تر می‌کند.

میل پلوس

پلوس خودرو چیست و چه نقش و عملکردی دارد؟|ولتاژ باتری

پلوس خودرو چیست و چه نقش و عملکردی دارد؟|ولتاژ باتری

میله‌ای که بین دو سر پلوس قرار دارد و انعطاف لازم را در این قطعه ایجاد می‌کند. به میل شافت نیز گفته می‌شود. جنس و فرم شافت به دلیل فشار زیادی که متحمل می‌شود، قطور و از آلیاژهای محکم است.

به این ترتیب سر ، سه‌شاخه و گردگیر قطعاتی هستند که به صورت مشابه در دو سر قرار دارند. مشعلی نیز در سمتی که پلوس به گیربکس و دیفرانسیل متصل است تعبیه می‌شود. اتصال به دیفرانسیل معمولا از طریق یک هزار خار دنده‌ای صورت می‌گیرد.

تفاوت خودروهای دیفرانسیل عقب با دیفرانسیل جلو

انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها، در خودروهای دیفرانسیل عقب، به این صورت است که نیرو از گیربکس به میل گاردان و از طریق آن به دیفرانسیل منتقل می‌شود. سپس پلوس‌ها که رابط دیفرانسیل و چرخ‌ها هستند .

این نیروی چرخشی را به به چرخ‌ها ارسال کرده و  موفق به حرکت می‌شود.

اما در دیفرانسیل جلو یا محور محرک جلو نیرو دیفرانسیل درون جعبه دنده قرار دارد. به همین دلیل گیربکس این خودروها معمولا بزرگتر از گیربکس خودروهای دیفرانسیل عقب است.

در خودروهای محور محرک عقب، دیفرانسیل در یک سیستم و پوسته‌یجدا روی اکسل عقب نصب می‌شود. در خودروهای دیفرانسیل جلو، نیرو در مسیر انتقال خود مستقیما از گیربکس به دیفرانسیل منتقل می شود.

سپس از دیفرانسیل که درون جعبه دنده قرار دارد به پلوس‌های دو سر آن ارسال و از طریق آن‌ها به چرخ‌ها می‌رسد.

به این تریتب در خودروهای دیفرانسیل جلو هدررفت قدرت و نیرو کاهش یافته، همچنین انتقال قدرت با سرعت بیشتری انجام می‌شود. علاوه بر اینکه گاردان از حذف شده و وزن آن کاهش می یابد.

پلوس خودرو چیست و چه نقش و عملکردی دارد؟|ولتاژ باتری

پلوس خودرو چیست و چه نقش و عملکردی دارد؟|ولتاژ باتری

گفته شد که نیرو پس از انتقال به دیفرانسیل از طریق پلوس‌ها که از دو سمت به کمک هزارخار با دیفرانسیل درگیر شده‌اند به چرخ‌ها منتقل می شود. رابط این انتقال نیز شفت است.

اما در خودروهایی که گیربکس در وسط نیست، طول ها متفاوت و کوتاه و بلند است. لازم به ذکر است که پیشتر سر پلوس‌ها شبیه یاتاقان‌های ساچمه‌ای بودند

اما امروزه سه شاخه‌ها درون سر پلوس‌ها جای می‌گیرند و نیرو را ‌منتقل می کند. البته این سیستم در دو دیفرانسیل و دیفرانسیل جلو بیشتر پیاده می‌شود.

همچنین محل قرارگیری دیفرانسیل، نوع اتصال پلوس‌ها به دیفرانسیل و انتقال نیرو در خودروهای دو دیفرانسیل مانند خودروهای دیفرانسیل جلو است.

پلوس خلاص‌کن چیست؟

پلوس خودرو چیست و چه نقش و عملکردی دارد؟|ولتاژ باتری

پلوس خودرو چیست و چه نقش و عملکردی دارد؟|ولتاژ باتری

خلاص‌کن از قطعاتی است که در خودرو‌های شاسی‌بلند و SUV‌ها استفاده می‌شوند. البته تنها خودروهای دو دیفرانسیلی که از نمونه‌های چهار چرخ متحرک دائم نیستند و به اصطلاح ۴WD نامیده می‌شوند.

در این نوع چرخش تایر‌های محور جلو چرخیدن پلوس‌ها را به دنبال دارد.

این حرکت نیز به درون هوزینگ دیفرانسیل، کرانویل و در نهایت پینیون منتقل می‌شود. چرخش پینیون نیز فعالیت مداوم گاردان جلو را به همراه دارد.

این شرایط نیز درگیری و حرکت دائمی قطعات و در نتیجه هدررفت انرژی و استهلاک سریع آن‌ها را به دنبال دارد. برای جلوگیری از این اتفاق، از خلاص کن استفاده می‌کنند.

این قطعه که در واقع ‌یک چرخ‌دنده است روی محور جلو نصب می‌شود و انتقال حرکت از تایر‌ها به را قطع می‌کند.  خلاص کن در زمان فعال شدن جایگزین چرخ‌دنده دائمی محور جلو می‌شود.

با گذاشتن روی حالت چهار چرخ متحرک، خلاص‌کن از مدار خارج شده و دنده دائمی به جای خود بازمی‌گردد.

 

پلوس خودرو چیست و چه نقش و عملکردی دارد؟|ولتاژ باتری

پلوس خودرو چیست و چه نقش و عملکردی دارد؟|ولتاژ باتری

ولتاژ باتری (اولین مجتمع تخصصی برق خودرو در مازندران) 

نمایندگی رسمی صبا باتری و سپاهان باتری در مازندران 

 با بیش از 20 سال فعالیت 

فروش بالا و پایین دارد / این خدمات است که می ماند 

مازندران / بابلسر / بعد از پل شازده رودخانه / جنب پمب بنزین

 

مدیر فروش : 09021178410

دفتر مرکزی: 011.35346660

تلگرام  https://t.me/voltajbattery

اینستاگرام https://www.instagram.com/voltajbattery

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0