ولتاژ باتری
0

سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ولتاژ باتری
ولتاژ باتری
مازندران-بابلسر-بلوار شهید ذوالفقاری-جنب پمپ بنزین کشوری
بازگشت

وظیفه درپوش رادیاتور (Radiator Cap) چیست؟

وظیفه درپوش رادیاتور (Radiator Cap) چیست؟

سیستم خنک کاری موتور شامل بخش های مختلفی است که هر کدام از آن بخش ها عملکرد مخصوص به خود را دارند. درپوش رادیاتور (Radiator Cap) یکی از این بخش هاست که در نگاه اول شاید مانند یک درپوش ساده به نظر برسد، اما کارایی آن بسیار مهم و ساختار آن نیز کمی پیچیده است.

سیستم خنک کاری موتور شامل بخش های مختلفی است که هر کدام از آن بخش ها عملکرد مخصوص به خود را دارند.

وظیفه درپوش رادیاتور (Radiator Cap) چیست؟|ولتاژ باتری

وظیفه درپوش رادیاتور (Radiator Cap) چیست؟|ولتاژ باتری

 

با افزایش دمای مایع خنک کننده موتور (Engine Coolant) فشار درون سیستم خنک کاری افزایش می یابد، زیرا کل مجموعه خنک کاری یک مسیر بسته است، بنابراین با افزایش دمای مایع خنک کننده، فشار افزایش می یابد.

درپوش رادیاتور طوری طراحی شده است

 تا هم از خروج مایع خنک کننده از رادیاتور جلوگیری کند و همچنین کل سیستم را تحت فشار نگه دارد. فشار سیستم خنک کاری به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما اغلب فشار آن بین ۹۰ تا ۱۱۰ کیلو پاسکال (۱۳PSI تا ۱۶PSI) قرار می گیرد که این فشار توسط درپوش رادیاتور کنترل می شود. اگر فشار درون رادیاتور توسط درِ رادیات کنترل نشود، فشار یا بیش تر از ۱۱۰ کیلو پاسکال می شود و یا کم تر از ۹۰ کیلو پاسکال. افزایش بیش از حد فشار باعث می شود اجزای خنک کاری موتور منفجر شود.

 

وظیفه درپوش رادیاتور (Radiator Cap) چیست؟|ولتاژ باتری

وظیفه درپوش رادیاتور (Radiator Cap) چیست؟|ولتاژ باتری

درون درپوش رادیاتور از دو فنر استفاده شده است که هر کدام از آن فنرها به یک صفحه وصل می شوند. این صفحات با توجه به فشار درون رادیاتور، همراه فنر جابه‌جا می شوند و جهت جریان محلول را مشخص می کنند.

 

هنگامی که فشار مایع درون سیستم خنک کننده به نقطه ماکسیمم برسد، به درپوش رادیاتور فشار وارد می شود. در اثر این اعمال فشار، شیر تخلیه ای که درون درپوش رادیاتور قرار دارد باز می شود و مایع خنک کننده که تحت فشار است، به سمت منبع ذخیره که فشار کم تری دارد جریان می یابد.

وظیفه درپوش رادیاتور (Radiator Cap) چیست؟|ولتاژ باتری

وظیفه درپوش رادیاتور (Radiator Cap) چیست؟|ولتاژ باتری

 

 

جریان مایع خنک کننده از رادیاتور به منبع ذخیره در اثر فشار بالای رادیاتور صورت می گیرد،

حال اگر دمای رادیاتور کم شود و به دنبال آن فشار محلول درون آن نیز کاهش یابد، به مقداری محلول نیاز پیدا می کنیم تا وارد رادیاتور شود و افت فشار به وجودآمده را جبران کند. در این زمان فشار منفی یا وکیوم (Vacuum) به وجودآمده باعث می شود شیر وکیوم درپوش رادیاتور باز شود و مخلوط آب و ضدیخ از منبع ذخیره وارد رادیاتور شود. اگر طی کاهش فشار رادیاتور، مایع خنک کننده وارد رادیاتور نشود، سیستم ناچار است فشار منفی به وجودآمده را با هوا پر کند.

وظیفه درپوش رادیاتور (Radiator Cap) چیست؟|ولتاژ باتری

وظیفه درپوش رادیاتور (Radiator Cap) چیست؟|ولتاژ باتری

وارد شدن هوا به سیستم خنک کاری می تواند باعث ضعیف شدن عملکرد سیستم خنک کاری شود و همچنین اجزای سیستم را دچار خودرگی کند، بنابراین بهتر است همیشه منبع ذخیره به اندازه کافی پر باشد تا سیستم خنک کاری هوا نکشد.

وظیفه درپوش رادیاتور (Radiator Cap) چیست؟|ولتاژ باتری

وظیفه درپوش رادیاتور (Radiator Cap) چیست؟|ولتاژ باتری

 

ولتاژ باتری بابلسر

<<اولین مجتمع تخصصی برق خودرو>>

 

فروش، پایان یک معامله نیست
آغاز یک تعهد است

✳️ دانستنی‌های فنی خودرو را در کانال ولتاژباتری دنبال کنید.

تلگرام 👇

🆔 https://t.me/voltajbattery

اینستاگرام👇

🆔 https://instagram.com/voltajbattery?igshid=16alr5zlze4vm

سایت👇

🌐 https://www.voltajbattery.ir

0
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0