دینام مولد جریان مستقیم می باشد که بطور کلی از قطعات زیر تشکیل می گردد. مقدمه: ژنراتورها و موتورهاي الكتريكي گروه از وسايل استفاده شده جهت تبديل انرژي مكانيكي به انرژي الكتريكي يا برعكس . توسط وسايل الكترومغناطيس است يك ماشيني كه انرژي الكتريكي به مكانيكي تبديل مي كند موتورنام دارد .و ماشيني كه انرژي مكانيكي را به انرژي الكتريكي تبديل مي كند ژنراتور يا آلترناتور يامتناوب كننده يا دينام میگویند دو اصل فيزيكي مرتبط باعملكردموتورهاوژنراتور ها وجود دارد. که اولين اصل فيزيكي اصل القايي الكترومغناطيسي كشف شده توسط مايكل فارادي دانشمند بريتانيايي است 1:ساختمان یک دینام ساده: در ساده ترین صورت دینام فقط یک کلاف یا یک سیم پیچ و دو تکه کلکتور به کار رفته است. در این دینام جریان لازم برای بالشتکها از ذغال مثبت تامین می شود، یعنی مقداری از جریان تولید شده دینام برای مغناطیس کردن قطبها به مصرف می رسد. که این چنین دینامی را خود تحریک شوند ودر چنین دینامهایی شدت نوسانات ولتاژ زیاد است و برای کاهش دادن آن بجای استفاده از یک کلاف سیم پیچ از کلافهای متعدد استفاده شوند واز مجموعه کلافها را در بدنه آرمیچر قرار دهند و در میدان مغناطیسی به دوران در می آورند. 2: نوسانات واتاژ دینام: نوسانات بوجود آمده در واقع همان منحنی شکل هایی هستند که از چرخش هادی در جریان خطوط قوا بوجود می آیند. با اضافه شدن تعداد سیم پیچ ها و ، تعدادی منحنیها در یک دوره گردش آرمیچر آنقدر زیاد می شود که تواتر آنها حالت خط مستقیم را بوجود می آورد. در نتیجه ازدیاد حلقه های سیم پیچ آرمیچر، منحنی ولتاژ و جریانی که ایجاد شده به خطوط مستقیم نزدیکتر می شود و این حالت است که به آن کم کردن نوسانات ولتاژ دینام می گویند. 3: افزایش ولتاژ خروجی دینام: برای افزایش ولتاژ خروجی دینام، یعنی رساندن آن به حدی که بتواند پاسخگوی نیاز مصرف کننده ها باشد، به نسبت لازم عوامل زیر باید افزایش یابد. 1
-طول سیم 2-سرعت حرکت آمیچر 3-شدت میدان قطبین 4-زاویه بین خطوط میدان و مسیر حرکت در حرکت دورانی، مسیر هادی بین صفر تا 360 درجه است و نمی تواند آن را افزایش داد، اما سرعت حرکت آرمیچر تابع سرعت موتور است و به شرایط کار موتور بستگی دارد.که به شدت میدان قطبین (میدان مغناطیسی ) تابع قدرت خروجی دینام است. و بااین وضعیت برای افزایش ولتاژ و جریان خروجی دینام بهترین کار ازدیاد طول سیم کلافهای آرمیچر است. در دینام های 6 ولت در حدود 8 دور سیم بدور شیار آرمیچر پیچیده است که این کار به خاطر ازدیاد طول سیم انجام می گیرد. در دینام های 12 ولت پیچش در بیش از 10 دور است 4: آفتامات (رگولاتور) : رگولاتور (آفتامات) در مدار شارژ وظایفی را به عهده دارند که این وظایف عبارتند از : 1) کنترل ولتاژ خروجی دینام. 2) کنترل جریان تولید شده دینام. 3) دادن اجازه شارژ به باطری سالمی که خالی شده است. 4) قطع عمل شارژ پس از پر شدن باطری. 5) ممانعت از تخلیه جریان باطری در دینام به هنگام خاموش بودن موتور.
چه زمانی می توانم با ولتاژ باتری تماس بگیرم؟ ولتاژ باتری در تمام ایام هفته حتی ایام تعطیل سال، در تمام 24 ساعات شبانه روز آماده خدمات رسانی می باشد. بنابراین زمانی که تمام فروشگاه ها بسته است شما می توانید با یک تماس سریع تر خدمات تست و تعویض باتری ماشین را دریافت کنید. انتخاب باتری مناسب ماشینم چگونه انجام می شود؟ راهنمایی و مشاوره جهت انتخاب بهترین باتری مناسب ماشین شما اولین کاری است که با تماس شما به ولتاژ باتری توسط ارشناس مربوطه انجام می شود. بنابراین کارشناس با دریافت اطلاعاتی از قبیل نوع و مدل خودرو و ادوات برقی مانند سیستم صوتی و … که روی ماشنتان نصب کرده اید بهترین آمپراژ و برندهای معتبر موجود را با قیمت های متفاوت به شما پیشنهاد می کند. و پس از انتخاب بهترین باطری توسط شما، ولتاژ باتری با ارسال آن به محل شما و نصب آن به بهترین نحو روی خودرو، با ارائه فاکتور فروس و کارت ضمانت شما را در استفاده از خدمات پس از فروش یاری می کند!
5 :ساختمان آفتامات (رله ولتاژ) : رله ولتاژ دارای یک هسته آهنی با چندین دور سیم پیچ است که آن را به طور موازی پیچیده اند. روی هسته یک جفت پلاتین تعبیه شده است که در حالت عادی بسته است. جریان مصرفی بالشتک های دینام و سیم اتصال به بدنه خارجی از ذغال مثبت گرفته می شود و پس از تغذیه قطبها به F آفتامات می رود و در حالت عادی که ولتاژ خروجی دینام کم میشود واز طریق پلاتین ها اتصال بدنه وارد میشود وبا افزایش دور موتور ولتاژ دینام نیز بالا می رود که دز همزمان ولتاژ موثر بر سیم پیچ رله ولتاژ افزایش پیدا میکند و در زمانی که ولتاژ تولید شده دینام از حد معینی بیشتر شودنیروی کشش هسته بیش از نیروی فنر پلاتین متحرک می شود و در نتیجه هسته پلاتین متحرک را جذب می کند. با باز شدن پلاتینهای رله ولتاژ، اتصال بدنه قطبین به وسیله مقاومت کامل می شود. افت مقاومت در مدار قطبها باعث کم شدن جریان مصرفی بالشتکها بشود تادر نتیجه شدت میدان مغناطیسی تضعیف کند وباعث کم شدن ولتاژ خروجی دینام شود این کاهش ولتاژ باعث میشود که هسته رله ولتاژ نیروی خود را از دست بدهد و فنر آن پلاتین متحرک را بگیرد 6: مزایای آلترناتور نسبت به دینام 1- سیستم میدان مغناطیسی دوار نیاز به دور بالای موتور ندارد و حتی در دورهای پایین و بالا ولتاژ ثابت تولید کرده و باطری دائما تحت شارژ مناسب قرار می گیرد. 2-جریان جاری در استاتور توسط رکتی فایز یکسو شده و با کابلشوهای قوی به باطری و مصرف کننده ها می رسد. این امر باعث می شود هرگز جرقه یا گرمای شدید حاصل از اتصالات ضعیف بوجود نیاید و آلترناتور سالم بماند. 3-آفتامات آلترناتور دارای دو رله جریان و قطع و وصل بوده که فقط جهت تغذیه روتور با مصرف حداکثر سه آمپر بوده که آسیبی به روتور و آفتامات نمی رساند. 4-سرویس و نگهداری آلترناتور با توجه به مصرف پایین روتور نسبت به دینام هزینه کمتری را در بردارد، زیرا قطعات آلترناتور بسیار ساده با بازدهی بالا می باشد. 5-کم بودن حجم و وزن استاتور و روتور و کوچکتر بودن یکسو کننده ها باعث پایین آمدن حجم و وزن آلترناتورگشته که سازنده ها رغبت بیشتری برای ساخت آلترناتور با هزینه کم و بازدهی فراوان نشان می دهند. 6-مزایای آلترناتور نسبت به دینام: 1- سیستم میدان مغناطیسی دوار نیاز به دور بالای موتور ندارد و حتی در دورهای پایین و بالا ولتاژ ثابت تولید کرده و باطری دائما تحت شارژ مناسب قرار می گیرد. 2-جریان جاری در استاتور توسط رکتی فایز یکسو شده و با کابلشوهای قوی به باطری و مصرف کننده ها می رسد. این امر باعث می شود هرگز جرقه یا گرمای شدید حاصل از اتصالات ضعیف بوجود نیاید و آلترناتور سالم بماند. 3-آفتامات آلترناتور دارای دو رله جریان و قطع و وصل بوده که فقط جهت تغذیه روتور با مصرف حداکثر سه آمپر بوده که آسیبی به روتور و آفتامات نمی رساند. 4-سرویس و نگهداری آلترناتور با توجه به مصرف پایین روتور نسبت به دینام هزینه کمتری را در بردارد، زیرا قطعات آلترناتور بسیار ساده با بازدهی بالا می باشد. 5-کم بودن حجم و وزن استاتور و روتور و کوچکتر بودن یکسو کننده ها باعث پایین آمدن حجم و وزن آلترناتورگشته که سازنده ها رغبت بیشتری برای ساخت آلترناتور با هزینه کم و بازدهی فراوان نشان می دهند. 6-جدیدا با پیشرفت وسایل الکتریکی حجم آفتاماتهای آلترناتور بقدری کم شده است که آنرا داخل خود آلترناتور تعبیه می نمایند که این امر باعث کاهش فضای اشغالی در سیستم موتور خودرو می گردد. نکته: ماشین را کارواش برده و بعد با چند بار توضیح کامل به شاگردان کارواش که در هنگام موتور شویی لوله آب را داخل دینام و یا شمع ماشین نکنند اقدام به شستشوی موتور کنید. پس از این عمل، با خودروی خود ۱۰۰ الی ۲۰۰ کیلومتر که به صورت میانگین ۲ الی ۳ روز است رانندگی کنید. در بیشتر مواقع بعد از شستشوی موتور خودرو محل روغن ریزی مشهود است. دیگر نیاز به کارشناسی چند مکانیک ندارید و میتوانید به راحتی با تعویض قطعه معیوب مشکل را حل نمایید
– خدمات ولتاژ باتری شامل چیست؟ انتظار شما از ولتاژ باتری این است که بلافاصله بعد از تماس شما اقدامات مربوط به مشکل شما صورت بگیرید! بنابراین مراحل وظایف ولتاژ باتری به شرح زیر است: 1-مشاوره فنی با کارشناس و انتخاب باتری مناسب 2-ارسال رایگان باتری توسط امدادگر به محل شما 3-تست باتری و نصب رایگان باتری 4-تست برق خودرو و کنترل برق دزدی 5-در نهایت هدف اصلی ولتاژ باتری تحویل هرچه سریع تر باتری و تعویض آن در کمترین زمان ممکن است
7: 🎯یک روش بسیار ساده برای آزمایش دینام (آلترناتور)🎯 1: موتور را روشن کنید و بگذارید با دور عادی کارکند. 2:مولتی متر را مستقیماً به پایانه های باتری بگیرید. 3:چراغ های جلو را روشن کنید و آنها را روی «نور بالا» قرار دهید. 4: ولتاژ باتری را بخوانید. (این ولتاژ باید بین 8/13 و 2/14 ولت – و گاهی تا 5/14 ولت – باشد. 5: حالا با گاز دادن، دور موتور را به 1500 برسانید. در این حال آلترناتور باید ولتاژی بین 2/14 تا 6/14 ولت به باتری برساند. (اگر ولتاژ خوانده شده کمتر از 2/14 ولت است، احتمالاً یکی یا تعداد بیشتری از دیودهای آلترناتور خراب هستند. 6: حال چراغ های خودرو را خاموش کنید ولی دور موتور را برای یک دقیقه ی تمام در 1500 دور نگه دارید و در طول این مدت ولتاژ باتری را زیر نظر قرار دهید. تحت هیچ شرایطی نباید ولتاژ باتری از 8/14 ولت افزون تر شود. (اگر چنین شد، رگولاتور ولتاژ آلترناتور به احتمال زیاد خراب است و باتری را زیاده از حد شارژ – اُوِر شارژ – می کند 8: علت های احتمالی مشکل فنی خودرو : 1: تسمه پروانه پاره شده است. 2:دینام برق تولید نمی کند. 3: دینام برق نمی دهد ولی به نظر می رسد که کار می کند. 9:هنگام روشن شدن خودرو, چراغ دینام خاموش نمیشود: 1: بیشترین علتهای احتمالی 2: تسمه پروانه پاره شده است. 3: دینام برق تولید نمی کند. رفع ایراد 1:از تسمه پروانه نو استفاده کنید. 2: زغالها را چک کنید در صورتی که لحیمها ذوب شده باشد تعویض و یا تعمیر لازم است. 3: آفتامات و اتصال بدنه را چک کنید.در صورتی که قطع اتصال مشهودی وجود نداشت از متخصص کمک بگیرید . 4:قسمت هایی که قطع شده اند نباید موقعی که موتور کار می کند وصل نمود. _______________________ مزایای خرید باتری از ولتاژ باتری مهمترین مسئله در خرید باتری از ما صرفه جویی در وقت و هزینه شماست. در خرید حضوری اگر باتری ماشین شما خراب شود، ماشینتان روشن نخواهد شد لذا ناچارید نزدیک ترین فروشگاه باتری ماشین را پیدا کرده، سپس باتری فرسوده را از ماشین جدا کنید و به وسیله خودروی دیگر به آنجا ببرید و پس از خرید برگردید و باتری جدید را روی ماشینتان نصب کنید. که این روش بسیار زمان بر بوده و هزینه زیادی برای شما خواهد داشت. اما ولتاژ باتری تمامی این امور را به صورت رایگان انجام می دهد و فقط مبلغ باطری را از شما دریافت می کند. درنتیجه شما می توانید زودتر به کارهایتان برسید! ولتاژ باتری در زمینه فروش باتری ماشین و یو پی اس و ارائه انواع باتری خودرویی و صنعتی به فعالیت می پردازد. ولتاژ باتری به صورت شبانه روزی در تمام ایام سال، حتی تعطیلات رسمی باز بوده و به ارائه خدمات میپردازد. حمل، نصب و تست دینام و سیستم برق خودرو کاملا رایگان بوده و به جز هزینه باتری، شما هیچ هزینه دیگری پرداخت نخواهید کرد. _______________________ 10: برای انکه دینام نسوزد چه باید کرد: 1: از باطری که دارای ظرفیت بیشتر(امپر ساعت حداقل 65امپر) است استفاده گردد. 2: در صورتیکه مدت زمان توقف طولانی است بافشار دادان پدال گاز دور موتور را تا حدود2000دور در دقیفه به صورت متناوب بالا ببرید. 3: دور فن کولررا حدالامکان در پایین ترین درجه ان قرار دهید. 4:شل بودن تسمه دینام مرتبابازدید گردد. 5: از روشن کردن چراغها در زمانهای غیرضرورخوداری نماید 11:دلایل روشن شدن چراغ دینام: 1:کم بودن سطح آب باتری 2: تنظیم نبودن تسمه دینام 3: شل بودن فیشهای دینام 4: تمیز نبودن اتصال قطبهای باتری 5: ایراد در دیود های دینام 6: اتصال در سیستم شارژ
مدیر فروش :
09021178410
دفتر مرکزی:
011-35346660
تلگرام
اینستاگرام
https://www.instagram.com/voltajbattery/
دیدگاهتان را بنویسید