نشتی برق به این معنی است که وقتی باتری خودرو شما سالم است ولی بدون اینکه ماشینتان روشن باشد و مصرفی ار ان داشته باشید و خالی میشود و وسیله با صفحه ی با خودرو وجود دارد که به هنگام خاموشی خودرو برق مصرف میکند وباعث میشود که باتری خالی شود معمولا این مواقع باتری پس از مدتی نابود خواهد شد و شما با باتری جدیدیی را فراهم کنید.
1: برای برق خودرو چه تجهیزاتی را نیاز داریم ؟
دستگاه عیب یاب(دیاگ)_ دستگاه شارژ باطری در امپر های مختلف دستگاه تست باتری های مختلف _ دستگاه گرولر(ازمودن ارمچر) جعبه باکس کامل_ انواع اچار خوردشیدی _ هویه چکشی برقی _ انواع اچار الن_ انواع اچار تخت_ چکش پلاستیکی و اهنی_ دستکش عایق برق_ کفش ایمنی_ لباس مناسب _ عینک کار_ اره اهن بر_ جعبه ابزار کامل با ابزار
2: قطعات برق خودرو از چه قطعاتی تشکیل شده است؟ باتری_ دینام_ کوئل_ دلکو_ شمع_ وایر شمع_ مدارهای الکتریکی_ افتاماتفیوز ها سوکت ها_
1: باتری؛ منبع برق خودرو است ک کار ذخیره سازی که سیستم برق را به عهده دارد
2:دینام ؛ برق را تولید میکند و انرژی میکانیکی رابه الکتریکی تبدیل میکند تا باتری همیشه باقی بماند وظیفه برق رسانی به خوددارد و وقتی خودرو روشن است برق تمام قطعات از سوی باتری تامین میشود اما باتری نمیتواند به نهایی اینکارو انجام دهد و دینام وارد عمل میشود وفتی خودرو روشن است دینام انرژی میکانیکی را به انرژی الکتریکی قرار داده به باتری میدهد.
3: کوئل؛ وظیفه ان تقویت کردن برق باطری و استفاده ار شمع به ایجاد جرقه را به عهده دارد کوئل در واقع یک سیم پیج تقویت کننده ایی است که ولتاژ تولیدی باتری را تقویت میکند و باتری به تنهایی قادر به ایجاد بری ناکافی برای جرقه زدن نیست.
4: دلکو؛ جریان برق در کوئل را میان شمع های اتوموبیل است و وظیفع قطع وصل جریان را بر عهده دارد دلکو در موتور خودرو به عنوان یکی از مهم ترین تامین شارژ کردن باتری است دلکو در حقیقت در سیستم های جزوی و اتوموبیل ها قرار دارد و اولین بارهم در سال ۱۹۱۰ روی کادیلاک قرار گرفت.
5: شمع؛ ایجاد جرقه در اتوموبیل برای ایجاد احتراق توسط شمع انجام میشود و پس از مدتی کارکرد باید عوض شود تا پس از مدتی این الکترود ان به صورت کامل فرسوده میشود . و جرقه میزد و موجب سوختن بد بنزین در سیلندر شده در راندمان موتور خودرو به شدت کاهش میدهد.
6: وایرشمع؛ همان سیم های عایق داری هستند ک برق را یه شمع ها میرسانند وایر ها باید جای مخصوص خود محکم شوند و از ان بدون زمان طولانی شل میشوند
7: مدارهای الکتریکی؛ تقسیم بندی برق رسانه خودرو است که شامل مدارهای اصلی و فرعی است مدارهای اصلی مواد جرقه مواد شیمایی و مواد شارژ است مدارها مسیری را برای جریان الکتریکی اینجا میکند یک موارد در نقطه شروع و یک نقطه پایان می رسد جریان الکتریکی درهرجایی میتواند جریان داشته باشد اگ مدار شنا دومسیر دارد که جریان از طریق ان عبور دهد
8: افتامات؛ کنترل ولتاژ خروجی دینام_ قطع شارژ پس از پرشدن باطری_ کنترل جریان تولید شده و دارای یک هسته اهنی و سیم پیج نازک به دور ان است سیم پیج به صورت موازی است تا جریان مانند جریان تولیدی باشد و ایجاد مقاومت در مسیر جریان مصرفی بالشتکها را برشدت میزان مغناطیسی شده است .
9: فیوز ها؛ فیوز وسیله حفاظتی است که حفاظت از تجهیزات برابر اضافه جریان از اضافه بار و یا اتصال کوتاه است فیوز ها دارای ی نوار فلزی هستند که در یک محفظه نارسانا به هر جرقه گیر قرار گرفته شده است زمانی که ک جریان ان بیش از حد مجاز شود نوار فلزی ذوب خواهد شد و در نتیجه مسیر جریان بسته خواهد شد.
10:سوکت ها ؛ وظیفه سوکت این است که موادهای گوناگونی رابه بخش هایی استفاده میشود و به برق وصل میکنند انها باعث می شوند ک سین ها به اسانی به قطعات وصل میکنند یا از انها جدا میکنند امکان خرابی این سوکت ها طبق این که را فراهم میکند بعضی اوقات فکر میکنیم ک بخش استفاده کننده بری اتوموبیل دچار خرابی شده است با عوض کردن سوکت این قطعه میفهمیم ک مشکل تنها در این قسمت بوده است.
3 : استارت نخوردن خودرو؛ برای اینکه علت را بفهمیم برق خودرو بهتر است که برسی سالم بودن فیوز های خودرو را نگاه کنیم بهتر است نسبت به برسی سالم بودن فیوز های خودرو خود اقدام کنید و ممکن است شارژ باتری و طول عمر باتری تمام شده است یا شارژ کنید با تعوضی کنید
4: کنترل کننده برق چیست؟ کنترل کننده برق تمام کلید ها و دکمه هایی هستند که باعث کار و بخش هایی مختلف مانند حرکت شیشه ها حرکت برف پاکنو یا کولر ک برای شروع به کار باید از کلید و دکمه های خاصی که تغییر شده اند استفاده کنید.
5: چه موقعه میتوان نتیجه گرفت ک سبم برق خودرو مشکل دارد؟ اگر خودرو را به درستی استارت نزنیم یا موتور همان لحظه اولیه کار نکند یا با مشکلی در فیوز ها ایجاد میشود و بوی سوختگی وقتی که خودرو روشن است وقتی برق خودرو به گونه ایی دچار مشکل شده برای تشخیص درست به یک تعمیر گاه حرفه ایب بروید
علائم خرابی دینام ماشین
چراغ هشدار باتری چراغ هشدار شکل باتری شایعترین علامت مشکل در سیستم شارژ خودرو با نماد “CHARGE” است که هنگام رانندگی روشن میشود. به طور معمول این چراغ هشدار باید هنگام روشن کردن احتراق روشن شود، اما به محض روشن شدن موتور باید از بین برود. اگر روشن است، سیستم شارژ شما مشکلی دارد. چراغ هشدار سیستم شارژ مستقیماً به یک دینام خراب اشاره نمیکند، اگرچه مشکلات دینام بسیار رایج است. مکانیک شما باید آزمایشهای بیشتری انجام دهد تا قطعه معیوب را مشخص کند.
یکی دیگر از علائم سیستم شارژ ضعیف این است که چراغهای جلو با خاموش کردن موتور کم نور میشوند، اما با روشن شدن موتور روشن میشوند. این مشکل میتواند نه تنها توسط یک دینام ضعیف بلکه به دلیل خرابی باتری، اتصال ضعیف در پایانههای باتری یا کمربند سرپانتین شل ایجاد شود.
صدای ناله یا وزوز دینام یکی دیگر از علائم مشکل است. در برخی از اتومبیلها، ممکن است بوسیله یاتاقان آلترناتیو پر سر و صدا ایجاد شود. در برخی از وسایل نقلیه جیپ/کرایسلر، یک قرقره خراب کننده دینام میتواند همین سر و صدا را ایجاد کند.
نحوه تست دینام خودرو
سیستم شارژ و تستر باتری و سیستم شارژ رایانه مکانیک شما میتواند وضعیت دینام را تست و آزمایش کند. هزینه تست باتری و سیستم شارژ (تست AVR) زیاد نیست. این تست نشان میدهد که آیا سیستم شارژ ضعیف است یا اصلاً کار نمیکند. همچنین میتواند تشخیص دهد که یکی از دیودهای داخل دینام خراب شده است.
اگر سیستم شارژ در آزمایش شکست بخورد، مکانیک شما باید آزمایش بیشتری انجام دهد تا ببیند آیا دینام خراب است یا چیز دیگری باعث مشکل شده است. از دیگر مشکلات سیستم شارژ میتوان به شل بودن کمربند محرک، سیم کشی معیوب یا فیوز سوخته، سوئیچ احتراق معیوب و غیره اشاره کرد
بررسی ولتاژ خروجی دینام با مولتی متر
اگر تستر سیستم شارژ در دسترس نیست، مکانیک شما میتواند یک آزمایش ولتاژ ساده انجام دهد. این آزمایش شامل بررسی ولتاژ باتری با موتور خاموش روشن است. با روشن شدن موتور، ولتاژ باتری باید افزایش یابد، زیرا دینام برق اضافی را تأمین میکند. اگر با روشن شدن موتور ولتاژ باتری افزایش نیابد، مشکلی در سیستم شارژ وجود دارد.
جایگزینی دینام یا بازسازی
قبل از اینکه باتری بتواند از برق حاصل از دینام استفاده کند، باید به فرمی تبدیل شود که باتری بتواند از آن استفاده کند. چون الکتریسیته میتواند در جریانها یا جهات مختلف جریان یابد. باتریهای دینامهای نصب شده از فروشنده گرانتر هستند.
جایگزین دیگر این است که دینام خود را بازسازی کنید. روش کار این است که مکانیک شما میتواند دینام را برداشته و به نزدیکترین مغازه بازسازی آلترناتور/استارت ارسال کند.
پس از بازسازی دینام، مکانیک شما نصب دینام را دوباره انجام می دهد. ممکن است زمان ببرد، اما معمولاً ارزانتر است، زیرا فقط هزینه حذف و نصب دینام به علاوه هزینه بازسازی را پرداخت میکنید.
بازسازی دینام در خانه دشوار است و زمان زیادی میبرد، اما غیرممکن نیست. هر زمان که دینام تعویض میشود، بهتر است تسمه مار را نیز تغییر دهید. این کار زیاد هزینه بر نیست، و با تعویض آن همراه با دینام، میتوانید در کار خود صرفه جویی کنید، زیرا کمربند باید جایگزین دینام شود.
چگونه ماندگاری دینام خودرو بیشتر کنیم
غالباً هنگامی که موتور محافظ آسیب دیده یا مفقود شده است، دینام زودتر از موعد خراب میشود به این دلیل که آب داخل دینام شده و باعث سایش سریعتر آن میشود. اگر زیرپوش موتور شما آسیب دیده است، آن را تعویض کنید تا محفظه موتور تمیز و خشک بماند. نشت مایع خنک کننده یا روغن نیز میتواند به دینام آسیب برساند. اگر مجبورید قسمت موتور را با شامپو بشویید، دینام باید از آب و مواد شوینده محافظت شود.
شایعترین علل خرابی دینام
بسیاری از افراد هنگامی که با مشکلات الکتریکی مربوط به خودرو مواجه میشوند، اولین فکری که به ذهنشان میرسد این است که مشکل از باتری است. این موضوع زمانی مشخص میشود که باتری جدید خریدهاید و هنوز هم مشکلات الکتریکی وجود دارند. این نشان میدهد که در اصل مشکل از دینام بوده است نه باتری. خرابی دینام ۵ دلیل اصلی دارد.
۱. کهنهشدن دینام
طول عمر معمول دینام بین ۵ تا ۸ سال است. اگر این مدت گذشته است و با مشکلات الکتریکی در خودرو مواجه شدهاید، کهنهشدن، علت خرابی دینام است. دینامی که فرسوده شده است باید تعویض شود.
اگر شک دارید که دینام خراب شده باشد بهتر است به باتری توجه کنید. عمر مفید باتری ۲ تا ۵ سال است. در مناطق گرمسیر معمولا باتری سریعتر تخلیه میشود بنابراین ممکن است به دو سال نکشیده باتری از کار بیفتد. البته گرما روی دینام تأثیر نمیگذارد.
۲. مشکل رایانهای
خودروهای جدیدتر با سیستمهای رایانهای مانند ECU ساخته میشوند. این سیستمها تقریبا همه اجزای خودرو ازجمله دینام را مدیریت میکنند. اگر مشکلی در سیستم رایانه شما وجود داشته باشد، میتواند از شارژ شدن صحیح دینام جلوگیری کند، حتی اگر دینام سالم باشد.
۳. مشکل سیمکشی
تعداد زیادی سیم در خودرو وجود دارند که نیرو را به دینام میرسانند. اگر سیم کشی خودرو خراب، پاره یا فرسوده باشد، ممکن است که دینام نتواند بهدرستی کار کند و باتری را شارژ کند.
۴. خرابی فیوز
وسایل نقلیه برای حفظ عملکرد دینام از فیوز استفاده میکنند. این فیوزها بهمرور زمان یا هنگامی که موج جریان شدید برق از آنها عبور میکند منفجر میشوند. در این مواقع دینام نمیتواند باتری را شارژ کند. اگر دینام مشکل دارد و موارد قبلی را بررسی کردید و مشکلی وجود نداشت، این بار فیوز را بررسی کنید. در دفترچه راهنمای مالک فیوز را پیدا کنید. بررسی کنید که نسوخته باشد.
نشتی برق خودرو
۵. شکستگی پولی یا تسمه
دینام از نیروی مکانیکی که یک تسمه و پولی ایجاد میکنند برای تولید انرژی الکتریکی خودرو استفاده میکند. مشکل این است که تسمه دینام (یکی از انواع تسمه خودرو) و پولی چندان بادوام نیستند و ممکن است بهراحتی بشکنند.
حتی اگر پولی و تسمه مدتی طولانی دوام بیاورند در هر صورت بعد از گذشتن مدتی کهنه و فرسوده میشوند و میشکنند. هر کدام از این دو مورد آسیب ببینند، انرژی مکانیکی وجود نخواهد داشت که دینام آن را به انرژی الکتریکی تبدیل کند.
دلایل خالی شدن باتری

چرا باتری خودرو خالی میشود؟|ولتاژ باتری
وقتی باتری خودرو بهصورت مداوم به مشکل بر میخورد، یکی از نخستین و شایعترین دلایل، خوردگی یا خرابی اتصالات است. پس از آن، دلایل دیگری مثل وجود اتصالی در سیمکشی و ایراد در سیستم شارژ باتری نیز به میان میآیند. ایراد در شارژ باتری زمانی اتفاق میافتد که میزان مصرف باتری بیشتر از میزان شارژ آن باشد. شرایط آبوهوایی و دمای خیلی بالا یا خیلی پایین محیط نیز میتوانند روی باتری اثر منفی داشته باشند. در ادامه، به اصلیترین دلایل خالی شدن باتری میپردازیم.
۱. روشن ماندن چراغها
اولین موردی که در صورت بروز مشکل در باتری خودرو باید چک کنید، روشن ماندن چراغها است. ممکن است در طول شب، چراغهای اصلی یا چراغ سقفی خودرو را روشن گذاشته باشید و این میتواند باعث خالی شدن باتری شود. وقتی در شب و هنگام تاریکی، خودرو را ترک میکنید، چک کنید که چراغی روشن نمانده باشد. در برخی خودروها، چراغها تا زمانی پس از خاموش شدن خودرو روشن میمانند و سپس بهطور خودکار خاموش میشوند؛ ولی اگر ایرادی در این سیستم بهوجود بیاید، ممکن است چراغها روشن بمانند و باتری را خالی کنند.
۲. ضعیفشدن باتری
اگر باتری قدیمی شده باشد یا از آن خوب نگهداری نشده باشد، بهسختی شارژ خود را نگه میدارد. حتی مشکلات کوچک در سیستم برق مانند سیستم صوتی نیز میتوانند بهراحتی یک باتری معیوب را در هنگام خاموش بودن خودرو خالی کنند.
۳. خرابی و فرسودگی اتصالات باتری
خرابی در اتصالات سر باتری میتواند از شارژ شدن باتری ممانعت کند و قطع شدن این اتصالات نیز میتواند باعث بروز مشکلاتی شود.
۴. اتصالی در سیستم برق
وجود کوچکترین اتصالی در سیستم برقی خودرو میتواند باعث حالتی شود که به آن اصطلاحا برق دزدی گرفته میشود. پیدا کردن چنین ایراداتی بسیار مشکل است؛ ولی بهتر است درصورت مواجه شدن با آنها، ابتدا چراغهای داشبورد و صندوق عقب را چک کنید. ممکن است این چراغها در زمانیکه لازم نیست هم روشن باقی بمانند و باعث خالی شدن باتری شوند.
۵. دمای هوا
هوای بیش از حد گرم یا خیلی سرد میتواند شرایط را برای کارکرد صحیح باتری مختل کند. بهخصوص باتریهای کهنه و قدیمی نسبتبه دمای محیط حساسیت بیشتری دارند و زودتر آسیب میبینند.
۶. مشکل در سیستم شارژ باتری
اگر باتری خودرو در حین حرکت و روشن بودن موتور خودرو خالی شود، ایراد از سیستم دینام و شارژ باتری است. درصورت بروز این مشکل، ابتدا باید تسمه دینام را چک کنید و مطمئن شوید دینام کار میکند. درصورت سالم بودن تسمه، خود دینام باید چک شود.
نشتی برق خودرو
بررسی مصرفکنندههای برق در خودرو
باتری خودرو در زمان خاموش بودن موتور، برق مورد نیاز چراغهای اصلی، چراغ سقفی و چند مصرفکنندهی دیگر مانند سیستم صوتی را تأمین میکند. چون در هنگام خاموش بودن موتور باتری دیگر شارژ نمیشود، بهمدت محدودی میتواند برق خودرو را تأمین کند و اگر باتری مشکلدار یا کهنه باشد، زودتر خالی میشود. در اکثر خودروهای جدید، سیستمی بهنام «چراغ همراهی تا منزل» وجود دارد که با آن میتوانید پس از خاموش کردن خودرو، چراغها را تا مدتی روشن نگه دارید و سپس بهطور خودکار خاموش میشوند. پیدا شدن ایرادی در چنین سیستمی میتواند باتری را بهسرعت خالی کند. در خودروهای مدرن، هنگامی که موتور خاموش است و از سیستم صوتی استفاده میشود، پس از گذشت مدت زمان مشخصی خود خودرو به شما هشدار میدهد که باتری ممکن است خالی شود.

چرا باتری خودرو خالی میشود؟|ولتاژ باتری
اگر تمامی چراغها را چک کردید و همهچیز درست کار میکرد، باید خود باتری را تست کنید. ابتدا باید اتصالات را چک کنید و مطمئن شوید همگی بهدرستی و محکم سر جای خود هستند. در باتریهای قدیمی، باید سطح آب باتری را نیز چک کنید و در صورت نیاز، به آب آن اضافه کنید. برای تست آب باتری، یک دستگاه ارزانقیمت بهنام هیدرومتر وجود دارد که کارکردن با آن آسان است و بهراحتی میتوانید از آن استفاده کنید. اگر پس از شارژ کامل باتری، یک یا دو عدد از سلولهای آن عدد پایینی را نشان دهند، باید باتری را تعویض کنید. راه دیگر تست خودرو، استفاده از دستگاه تستر (Tester) است. این دستگاه قیمت بالایی دارد و خرید آن برای مصرفکنندگان بهصرفه نیست؛ ولی باتریسازها آن را دارند و میتوانید برای تست باتری به آنها مراجعه کنید. این دستگاه، بهصورت مجازی باری را روی باتری قرار میدهد و شما میتوانید ولتاژ باتری را در حالت عادی و زیر بار ببینید. معمولا تست باتری با این دستگاه، بهصورت رایگان یا با هزینهی ناچیز انجام میشود. اگر خودتان این دستگاه را تهیه کردهاید و میخواهید در منزل باتری را تست کنید، بهتر است حتما دستکش و لوازم ایمنی بپوشید؛ چون گاهی باتریهای معیوب در هنگام تست منفجر میشوند.
سولفاتهشدن سر باتریها

چرا باتری خودرو خالی میشود؟|ولتاژ باتری
هنگام بازدید باتری ممکن است متوجه سولفاتهشدن و جرمبستن در ناحیهی سرباتریها شوید. ممکن است این سولفاتهشدن در حدی باشد که با چشم دیده نشود؛ ولی معمولا شدت آن بالا است و جرمی به رنگ آبی، سفید یا سبز را مشاهده خواهید کرد. وجود سولفات و جرم در سرباتریها هم میتواند از شارژ شدن صحیح باتری جلوگیری کند و هم نمیگذارد در هنگام استارت، برق کافی به استارتر برسد و بههمینخاطر ممکن است خودرو روشن نشود.
پاککردن سولفات
برای پاک کردن سولفات باتری میتوانید از آب، جوش شیرین و یک برس سخت استفاده کنید. هنگام کار کردن با جوش شیرین نیز بهتر است احتیاط کنید؛ این ماده نباید وارد سلولهای باتری شود. در بیشتر مواقع، سولفاتها تنها با آب جوش و یک برس سخت پاک میشوند.

چرا باتری خودرو خالی میشود؟|ولتاژ باتری
بررسی اتصالی
اگر باتری خودروی شما مدام خالی میشود، باید بهسراغ سیستم برق بروید. ممکن است برق خودرو از جایی مثل قفل درها یا سوئیچ اتصالی کرده باشد و باتری خالی شود. مدار چراغها نیز میتواند باعث بروز این مشکل شود. برای پیدا کردن اتصالی در سیستم برق باید از دستگاهی بهنام مولتیمتر استفاده کنید. برای این کار، باید مولتیمتر را در حداکثر آمپر خود قرار دهید. برخی نیز برای این کار از لامپ تست استفاده میکنند که قیمت پایینتری نسبتبه مولتیمتر دارد. بسیاری از چراغهایی که درون خودرو قرار دارند، طوری طراحی شدهاند که بهصورت خودکار خاموش میشوند. حال، بروز مشکل در سیستم برق خودرو میتواند باعث روشن ماندن آنها و خالی شدن باتری شود. اگر باتری خودرو در زمستان نیز دچار افت کارایی میشود، میتوانید یک دستگاه جامپر خریداری کنید تا درصورت روشن نشدن خودرو، آن را به باتری وصل کنید.
نشتی برق خودرو
باتری خودروی تویوتا جی تی چیست ؟|ولتاژ باتری
ولتاژ باتری (اولین مجتمع تخصصی برق خودرو در مازندران)
نمایندگی رسمی صبا باتری و سپاهان باتری در مازندران
با بیش از 20 سال فعالیت
فروش بالا و پایین دارد / این خدمات است که می ماند
مازندران / بابلسر / بعد از پل شازده رودخانه / جنب پمب بنزین
مدیر فروش : 09021178410
دفتر مرکزی: 011.35346660
تلگرام https://t.me/voltajbattery
اینستاگرام https://www.instagram.com/voltajbattery
دیدگاهتان را بنویسید