نحوه عملکرد گرم کن و سردکن صندلی خودرو
یکی از مهم ترین و پرکاربردترین قسمت های خودرو بخش تهویه است. این بخش برای افرادی که به آسایش خود و سرنشینان
خودروی خود اهمیت می دهند بسیار مهم است، زیرا در شرایط مختلف آب و هوایی، که ممکن است دما درون کابین مطلوب نباشد،
سیستم تهویه می تواند شرایط مطلوب را برای راننده و سرنشینان فراهم کند و راحتی را برای شان به ارمغان آورد.
با گسترش و پیشرفت امکانات رفاهی به کاربرده شده در خودروها، شرکت های خودروساز در برخی از خودروهای خود برای رفاه و
آرامش بیش تر راننده و سرنشینان افزون بر سیستم تهویه هوای کابین، از قطعاتی در صندلی های خودرو استفاده می کنند که باعث
گرم شدن یا سرد شدن صندلی می شود. به این آپشن گرم کن و سردکن صندلی می گویند.

نحوه عملکرد گرم کن و سردکن صندلی خودرو|ولتاژ باتری
گرم کن صندلی
این سیستم از المنت هایی استفاده می کند که در صندلی به کاربرده می شوند. این المنت ها در قسمت نشیمنگاه و پشتی
صندلی جاگذاری می شوند و با عبور جریان الکتریکی (I) از آن ها گرم می شوند. میزان گرمای المنت ها به میزان جریان عبوری از آن
ها بستگی دارد، هرچه جریان بیش تری عبور کند گرمای بیش تری نیز تولید می شود. برای کنترل جریان وارده به المنت ها از
مقاومت های الکتریکی (R) استفاده می کنند تا جریان وارده را کم یا زیاد کنند.

نحوه عملکرد گرم کن و سردکن صندلی خودرو|ولتاژ باتری
هرگاه این دکمه ها را از حالتی به حالت دیگر تغییر می دهیم، مقاومت هایی که برای تغییر گرمایش المنت ها وجود دارند، یا وارد مدار
می شوند و از گرمای المنت می کاهند و یا از مدار خارج می شوند و به گرمای المنت اضافه می کنند. به این ترتیب، می توان میزان
گرمایش مورد نیاز و مطلوب را دریافت کرد. البته باید خاطر نشان کرد که گرم کن صندلی ممکن است بسیار خطرآفرین باشد زیرا
راننده در آن شرایط، خواب آلود می شود و کنترل خودرو را از دست می دهد.

نحوه عملکرد گرم کن و سردکن صندلی خودرو|ولتاژ باتری
حال فرض کنید شما بر این صندلی داغ می نشینید. در این حالت، صندلی اجازه نمی دهد هوا در قسمت پشت و نشیمن گاه شما
جریان داشته باشد، به همین علت بدن شما شروع به تعریق می کند و موجب خیس شدن لباس شما می شود. هر چند تهویه
خودرو روشن باشد و دمای کابین بسیار خنک شده باشد، اما باز هم بین شما و صندلی هوایی جریان ندارد تا از تعریق بدن شما
جلوگیری کند.

نحوه عملکرد گرم کن و سردکن صندلی خودرو|ولتاژ باتری
در برخی صندلی ها نیز افزون بر فن، از سیستم تهویه در صندلی استفاده می کنند. یعنی از کمپرسور و چگالنده (Condenser) برای
خنک سازی هوا استفاده می کنند، سپس هوای خنک را از طریق فن ها به جریان می اندازند. به طور کلی با وجود چنین آپشنی
دیگر نیاز نیست تا در روزهای نه چندان گرم سال از تهویه خودرو استفاده کنیم، زیرا می توانیم با روشن کردن سردکن صندلی از
دمای بدن خود بکاهیم و تعریق بدن را کم کنیم. به این ترتیب، از مصرف سوخت (Fuel Consumption) بالایی که ناشی از کار کردن
کمپرسور بود کاسته می شود. دکمه سردکن نیز، مانند گرم کن، دارای ۲ و ۳ حالت است که این حالات نیز میزان سرمایش را تعیین
می کند.
تلگرام 👇
اینستاگرام 👇
🆔https://www.instagram.com/invites/contact/?i=1dgc9tvccqsiz&utm_content=ehbt6z2
سایت 👇
🌐 https://www.voltajbattery.ir
دیدگاهتان را بنویسید