ولتاژ باتری
0

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ولتاژ باتری
ولتاژ باتری
مازندران-بابلسر-بلوار شهید ذوالفقاری-جنب پمپ بنزین کشوری

تفاوت باتری اسیدی و اتمی

تفاوت باتری اسیدی و اتمی

باتری یکی از قوی‌ترین قطعات خودرو استکه چون در هنگام کار سر و صدایی تولید نمی‌کند، اغلب تا پایان طول عمر آن از معایب آن خبردار نمی‌شویم. باتری خودرو یک منبع تولید کننده جریان الکتریسیته است که جریان مورد نیاز مصرف کننده‌ها را تامین می‌کند. در حقیقت باتری و دینام تواما جریان مصرف کننده‌ها را تامین می‌کنند.   دینام و باتری هر دو تولید کننده‌ جریان هستند، ولی دلیل استفاده از هر دو در یک مجموعه به خاطر این است که دینام نیروی خود را از موتور می‌گیرد و با خاموش شدن موتور، از کار می‌افتد.

همه چیز درباره باتری خودرو |ولتاژ باتری

همه چیز درباره باتری خودرو |ولتاژ باتری نمایندگی_صبا_باتری_مازندران,نمایندگی_سپاهان_باتری_مازندران,ولتاژ_باتری

  اگر بخواهیم در زمانی که دینام جریان تولید نمی‌کند مصرف کننده‌ای را به کار اندازیم، از باتری استفاده می‌کنیم، چون نیروی باتری به صورت یک انرژی ذخیره شده می‌باشد. مخصوصا برای راه اندازی موتور و به کار انداختن استارت از جریان باتری استفاده می‌کنیم. در خودرو‌ها از باتری‌های سرب اسیدی قابل شارژ استفاده می‌شود.  

محافظت از باتری خودرو

  باتری از جمله قطعاتی است که تا آخرین ساعات عمر به وظیفه اصلی خود یعنی برق رسانی به استارت خودرو و ایجاد جریان برای عمل احتراق در موتور و روشن شدن خودرو عمل می‌کند.

همه چیز درباره باتری خودرو |ولتاژ باتری

همه چیز درباره باتری خودرو |ولتاژ باتری نمایندگی_صبا_باتری_مازندران,نمایندگی_سپاهان_باتری_مازندران,ولتاژ_باتری

جالب است که خودرو‌های اولیه به دلیل نداشتن سیستم‌های برقی، فاقد باتری بودند. در این خودور‌ها استارت به وسیله یک هندل راه اندازی می‌شد. با اضافه شدن استارتر برقی به خودروها، کمپانی‌های خودروسازی از باتری برای تامین جریان برق آن استفاده کردند.  

عملکرد باتری خودرو

  از شدت جریان‌های متفاوتی برخوردارند. جریان باتری با ورود به استارت خودرو موجب چرخش میل لنگ و سپس روشن شدن خودرو می‌شود. علاوه بر روشن شدن خودرو، تامین برق مورد نیاز سایر قطعات نظیر چراغ، کولر، سیستم پخش و سایر بخش‌های الکتریکی خودرو نیز بر عهده باتری است.  

همه چیز درباره باتری خودرو |ولتاژ باتری

همه چیز درباره باتری خودرو |ولتاژ باتری

ولتاژ باتری (اولین مجتمع تخصصی برق خودرو مازندران )

ارایه انواع باتری خودرویی بصورت کلی و جزئی خدمات پس از فروش رایگان 50 ماهه

فروش انواع لوازم برقی خودرویی ولتاژ باتری ، متمایز دیگران  

بنابراین واضح است که باتری تا زمانی که خودرو روشن باشد در حال مصرف شدن است. پس قطعه‌ای به نام دینام وظیفه شارژ مجدد باتری را بر عهده می‌گیرد.

علائم کلی خرابی باتری و چرایی آن

همه چیز درباره باتری خودرو |ولتاژ باتری

همه چیز درباره باتری خودرو |ولتاژ باتری نمایندگی_صبا_باتری_مازندران,نمایندگی_سپاهان_باتری_مازندران,ولتاژ_باتری

باتری‌های خودرو به دو دسته‌تر یا اسیدی و اتمی تقسیم می‌شوند. نمونه‌های‌تر در خودرو‌های قدیمی و نوع اتمی چند سالی است که در خودرو‌های جدید داخلی و خارجی استفاده می‌شود. خرابی باتری به‌خصوص در نمونه‌های‌تر سه نشانه ساده دارد:

استارت نخوردن خودرو

  باتری‌ها به طور معمول حدود ۳ الی ۴ سال عمر می‌کنند که بسته به نوع استفاده، عمر مفید آن‌ها می‌تواند کاهش یا افزایش یابد. چراغ‌ها نخستین عامل اثرگذار بر عمر باتری‌ها هستند. هر چه چراغ‌های خودرو بیشتر روشن باشد و یا چراغ‌های اضافه به خودرو افزوده شود فشار بیشتری به وارد می‌شود.

همه چیز درباره باتری خودرو |ولتاژ باتری

همه چیز درباره باتری خودرو |ولتاژ باتری نمایندگی_صبا_باتری_مازندران,نمایندگی_سپاهان_باتری_مازندران,ولتاژ_باتری

  دومین عامل اثرگذار بر عمر مفید باتری کولر خودرو است. روشن شدن کولر خودرو موجب افزایش فشار بر روی چندین موتور الکتریکی خواهد شد که آسیب پذیرترین آن‌ها پمپ بنزین خواهد بود. پمپ بنزین انرژی مورد نیاز خود را از  تامین می‌کند و معمولا بر اثر نوسانات برق خودرو نیز به سرعت می‌سوزد. در نتیجه اگر به طور دائم از کولر خودرو استفاده می‌کنید، به منظور کاهش فشار بر روی باتری و جلوگیری از خرابی پمپ بنزین از باتری‌های با آمپر بالا استفاده کنید. افزون بر موارد فوق، ممکن است عملکرد ضعیف باتری متاثر از عملکرد دینام خودرو باشد. بنابراین، جدا از تست باتری بهتر است به صورت دوره‌ای دینام و تسمه آن مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین نوع رانندگی ما نیز بر عمر باتری اثر می‌گذارد.

باتری‌ها پس از استارت خودرو بخش زیادی از شارژ خود را از دست می‌دهند و برای شارژ مجدد توسط دینام به زمان نیاز دارند. حال اگر خودرو دائما در مسیر‌های کوتاه خاموش و روشن شود باتری نه تنها زمانی برای شارژ مجدد نمی‌یابد بلکه برای استارت جدید نیز بخشی از ظرفیت خود را از دست می‌دهد.  

همه چیز درباره باتری خودرو |ولتاژ باتری

همه چیز درباره باتری خودرو |ولتاژ باتری نمایندگی_صبا_باتری_مازندران,نمایندگی_سپاهان_باتری_مازندران,ولتاژ_باتری

 

تشخیص خرابی باتری‌های اتمی

تشخیص خرابی باتری‌های اتمی به‌آسانی نمونه‌های اسیدی نیست. خودروسازان برای سهولت در انجام این کار یک چراغ هشدار در پنل پشت فرمان تعبیه کرده‌اند. روشن شدن این چراغ به معنای اتمام عمر مفید باتری است و باید در اسرع وقت آن را تعویض کرد. هرچند ممکن است تا هفته‌ها نیز بدون بروز مشکلی خاص به رانندگی خود ادامه دهید، اما در هر صورت دیر یا زود خودروی شما در خیابان خاموش خواهد کرد.

تشخیص خرابی باتری‌های اسیدی

در باتری‌تر می‌توانید با کنترل سطح آب باتری از سلامت آن مطمئن شوید. میزان آب باتری معمولاً باید ۱۰ تا ۱۵ میلی‌متر بالاتر از صفحات سربی نصب‌شده در داخل آن باشد.   همچنین به قطراتی که در زیر خودرو چکه می‌کنند نیز توجه کنید. این قطرات ممکن است از باتری باشد و نشانه نشت آب از آن است. با توجه به اینکه این آب خاصیتی اسیدی دارد می‌تواند موجب خوردگی و پوسیدگی قطعات زیر باتری شود.  

همه چیز درباره باتری خودرو |ولتاژ باتری

همه چیز درباره باتری خودرو |ولتاژ باتری نمایندگی_صبا_باتری_مازندران,نمایندگی_سپاهان_باتری_مازندران,ولتاژ_باتری

بررسی کردن باتری خودرو   به طور کلی دو نوع باتری برای خودرو‌ها وجود دارد. باتری‌های اسیدی یا‌تر که در اتومبیل‌های قدیمی نصب شده و باتری‌های اتمی که چند سالی است بر روی خودرو‌ها قرار می‌گیرد.   باتری‌های اسیدی دارای صفحات سربی هستند. به منظور بررسی کردن این نوع باتری باید درپوش محفظه‌های آن را بردارید و سطح آب باتری را کنترل کنید.   آب باتری باید حدود ۱۵ میلیمتر بالاتر از صفحات سربی باشد. افزون بر این می‌توانید دو قطب باتری را با یک سیم ضخیم به یکدیگر متصل کنید. اگر آب باتری در هر یک از محفظه‌ها به جوشش افتاد آن خانه باتری خراب است و بهتر است  تعویض شود.   تشخیص خرابی باتری‌های اتمی به صورت چشمی صورت می‌گیرد. بر روی این باتری‌ها یک چشمی یا نشانگر قرار دارد. این چشمی در واقع یک اسیدسنج است که غلظت اسید داخل باتری را اندازه گیری کرده و با توجه آن تغییر رنگ می‌دهد. رنگ‌های این چشمی به شرح زیر است:   رنگ سبز: به معنای سلامت و شارژ بودن باتری است   رنگ سیاه یا قرمز: به معنای پایین بودن شارژ باتری است   رنگ سفید: به معنای تخلیه کامل باتری است که در اغلب موارد باید باتری خودرو تعویض شود.

همه چیز درباره باتری خودرو |ولتاژ باتری

همه چیز درباره باتری خودرو |ولتاژ باتری نمایندگی_صبا_باتری_مازندران,نمایندگی_سپاهان_باتری_مازندران,ولتاژ_باتری

دلیل خالی شدن  خالی شدن باتری و روشن نشدن خودرو آن هم درست هنگامی‌که عجله دارید از معضلاتی است که کم و بیش برای اکثر رانندگان اتفاق می‌افتد. رخدادی که با علائم دیگری نظیر کم نور بودن چراغ‌ها و روشن نشدن پنل پشت فرمان همراه است و گاهی چاره‌ای جز تعویض باتری نمی‌گذارد؛ اما دلیل این ماجرا چیست؟ در ادامه به ۳ دلیل عمده برای خالی شدن اشاره می‌شود.   استفاده از باتری هنگام خاموش بودن خودرو   احتمالاً خودرو‌هایی که در گوشه خیابان با چراغ روشن پارک شده‌اند، دیده‌اید. خودرو‌هایی که ساعت‌ها به حال خود رها می‌شوند و بعد از سوارشدن در آن‌ها به‌سختی استارت می‌خورند. این اتفاق اگر برای مدتی طولانی رخ دهد به‌طور حتم موجب خالی شدن می‌شود.   البته امروزه خودرو‌ها به سیستم‌های هشداردهنده‌ای مجهز هستند که بلافاصله پس از خاموش کردن خودرو روشن بودن چراغ‌ها را اعلام می‌کند.

باتری اسیدی

باتری اسیدی

باتری سرب ـ اسیدی (اكومولاتور) یک دستگاه الكتروشیمیایی ثانویه قابل شارژ است كه انرژی شیمیایی را ذخیره و سپس به صورت الكتریكی روی بار آزاد می كند. وقتی یك باتری به یك مصرف كننده خارجی نظیر موتور برق متصل شود، انرژی شیمیایی به انرژی الكتریكی تبدیل می شود و جریان مستقیم از مدار عبور می كند.

با توجه به میزان باتری های سرب ـ اسیدی تولیدی، باطری های استارتری حدود ۸۸ درصد از كل تولید را شامل می شوند كه ۶۵ درصد باتری خودرو و ۲۳ درصد باتری های استارتری (موتورسیكلتی و غیره ا است. ۸ درصد هم به موتورهای سیكل طولانی (صندلی های چرخدار، دستگاه های گلف، لیفتراك ها و غیره) و ۴ درصد به باتری های سیكل طولانی (برق رزرو، UPS و برق اضطراری) اختصاص دارد.

باتری های خودرویی كه در صنعت به باتری های SLI معروف هستند، چهار وظیفه مهم را برعهده دارند:

  1.  روشن كردن موتور
  2.  عبور آهسته یا تثبیت ریتم تند جریان DC خروجی از سیستم شارژ خودرو
  3.  تأمین انرژی اضافی برای روشنایی، رادیوهای دوموجی، سیستم های صوتی و دیگر دستگاه هایی كه ملحقات آنها بار اضافی به سیستم شارژ وسیله نقلیه است. بعضی مصارف بار اضافی به مجموعه زمانی حساب می شود كه خودرو در جا كار كند و یا در مسافرت های كوتاه و در وضعیتی نظیر رانندگی در شب در شرایط بد جوی، بار سنگینی بر خودرو تحمیل شود.
  4. تأمین یك منبع انرژی برای سیستم الكتریكی وسیله نقلیه زمانی كه سیستم شارژ فعال نیست.

 

عمر مفید یک باتری چه مدت است؟

یك باتری خودرویی خوب با قیمت 200تا 300 هزارتومان در صورتی كه به درستی نگهداری شود، حداقل پنج سال یا بیشتر عمر خواهد كرد. براساس گزارشBCI، در امریكای شمالی از ۶/۱۰۶ میلیون باطری فروخته شده در سال ۲۰۰۱ حدود ۸۰ درصد جایگزین باطری های قبلی شده و ۲۰ درصد روی خودروهای صفر نصب شده اند. Eurobat نیز گزارش داده كه در سال ۲۰۰۳ تعداد ۵/۵۸ میلیون باطری در اروپای غربی به فروش رسیده است كه ۷۱ درصد جایگزین و ۲۹ درصد برای اولین بار روی خودروهای صفر نصب شده اند. در كنفرانس تكنولوژی صنایع روبرت دبلیو بیرد، شركت جانسون كنترلز گزارش داد در سال ۲۰۰۴ حدود ۳۵۰ میلیون باطری استارتری ساخته خواهد شد. بر این اساس، بزرگترین تولیدكننده جانسون كنترلز با ۳۱ درصد كل تولید است و پس از آن اكساید با ۱۴ درصد، جی اس یواسا (در حال تركیب تدریجی

باتری های سیكل طولانی

باتری های سیكل طولانی

Japan Storage Battery, Yuasa) با ۱۰ درصد، ماتسوشیتا با ۴ درصد، ایست پن با ۳ درصد، فیام با ۳ درصد و بقیه تولیدكنندگان با ۳۵ درصد قرار گرفته اند. در بازارهای دیگر كه توسط Recharge مطالعه شده اند، در سال ۲۰۰۳ بازارهای جهانی تقریباً ۳۰ بیلیون دلار درآمد داشته اند كه ۳۰ درصد به باطری های SLI (خودرویی) و ۱۵.۳ درصد به باطری های سرب ـ اسیدی (سیكل طولانی) صنعتی اختصاص داشته است.

باتری های کوچک

وظیفه باتری های سیكل طولانی تأمین برق صندلی های چرخدار، قایق موتوری های ماهیگیری، دستگاه های گلف، قایق ها، لیفتراك های چنگكی، منبع ذخیره الكتریكی مداوم (UPS) و دیگر دستگاه های مخصوص تجهیزات دریایی و وسایل نقلیه تفریحی (RV) و نیز كاربردهای ساكن و تجاری است. یك باطری سیكل طولانی مطلوب با كیفیت با قیمتی بین 200تا 300 هزارتومان ، در صورتی كه به خوبی نگهداری و استفاده شود، حداقل ۲۰۰ سیكل شارژ ـ دشارژ طولانی ایجاد می كند. شركت های اكساید و انرسیس دو تولیدكننده بزرگ باتری های سیكل طولانی جهان هستند.  

برای آشنایی با ویژگی‌های باتری اسیدی معمولی و باتری سیلد با فناوری AGM، همراه ولتاژ باتری باشید.
اگر پیشرانه را قلب یک خودرو در نظر بگیریم، باتریمی‌تواند عضو اصلی تأمین‌کننده انرژی جاری باشد. باتری یکی از مهم‌ترین بخش‌های قوای فنی خودرو است که عملکرد آن تأثیر مستقیم بر تجربه‌ی رانندگی می‌گذارد. در این مطلب قصد داریم با زبانی ساده به توصیف ویژگی‌های چند نوع باتری مختلف در خودرو بپردازیم.
مقایسه باتری اسیدی معمولی با سیلد AGM|ولتاژ باتری

مقایسه باتری اسیدی معمولی با سیلد AGM|ولتاژ باتری

وظیفه‌ای اصلی باتری در خودرو ابتدا، تغذیه استارتر است. پس از روشن شدن پیشرانه، برق مورد نیاز برای تجهیزات رفاهی خودرو از طریق دینام (الترناتور) تأمین می‌شود. در اولین خودروهای جهان، به‌دلیل نبود باتری تجهیزات برقی مانند بوق، چراغ‌ها و استارتر به‌صورت امروز وجود نداشتند. بوق و چراغ‌ها گازی بودند و یک لنگ وظیفه‌ی استارتر را انجام می‌داد. باتری اولین بار در دهه ۱۹۲۰ به خودروها رسید. این باتری‎های ۶ ولتی برای پیشرانه‌های کوچک مناسب بودند اما با اختراع پیشرانه‌های بزرگ‌ با نسبت تراکم بیشتر، باتری‌های ۱۲ ولتی استفاده شدند.   به‌طور کلی می‌توان باتری‌های خودرو را در دو نوع اسیدی سنتی و سیلد (به اشتباه اتمی خوانده می‌شوند) طبقه‌بندی کرد. باتری‌های سیلد (Sealed) باتوجه به ساختار کلی خود به چند دسته تقسیم می‌شوند. در ادامه به توصیف ویژگی‌های باتری اسیدی معمولی و دو نوع سیلد با فناوری AGM مارپیچی و مسطح می‌پردازیم.

باتری اسیدی معمولی

مقایسه باتری اسیدی معمولی با سیلد AGM|ولتاژ باتری

مقایسه باتری اسیدی معمولی با سیلد AGM|ولتاژ باتری

در باتری‌های اسیدی یا سربی-اسیدی ۶ محفظه یا سلول وجود دارد که در هر کدام از آن‌ها، چند صفحه‌ی مثبت و منفی از جنس سرب قرار گرفته است. بین صفحات مثبت و منفی که در محلول الکترولیت ۶۵ درصد آب و ۳۵ درصد اسید سولفوریک قرار دارند، جداکننده‌ی نفوذپذیر نصب شده است. صفحات منفی باتری به‌دنبال واکنش با محلول الکترولیت و از دست دادن الکترون هستند.   هنگامی که دو قطب مثبت و منفی به خودرو یا هر وسیله‌ی دیگر متصل می‌شوند، صفحات مثبت باتری الکترون‌های آزاد شده از واکنش صفحات منفی و محلول الکترولیت را جذب می‌کنند که حاصل آن تولید آب است.
مقایسه باتری اسیدی معمولی با سیلد AGM|ولتاژ باتری

مقایسه باتری اسیدی معمولی با سیلد AGM|ولتاژ باتری

همانطور که اشاره شد در هر محفظه‌ی باتری، چند صفحه سربی قرار گرفته است. صفحات هر محفظه توسط یک اتصال دهنده به هم مرتبط هستند. هر کدام از محفظه‌ها بین ۲ تا ۲.۲ ولت برق تولید می‌کنند که به‌همین دلیل باتری ۱۲ ولتی نام‌گذاری شده‌اند. نکته‌ی مهم در باتری‌های سنتی اسیدی، نظارت بر مقدار محلول آن‌ها است. این باتری‌های باید مرتب بررسی شوند تا در صورت نیاز آب مقطر به آن‌ها اضافه شود؛ درواقع به‌دلیل شناور بودن محلول الکترولیت در باتری راه گریز برای هیدروژن و اکسیژن وجود دارد.   به‌دلیل شناور بودن محلول اکترولیت، این نوع باتری‌های فقط به‌صورت عمودی نصب می‌شوند. مورد مهم دیگر حساسیت این نوع باتری در تکان‌های شدید است. در صورت ضربه‌های مداوم و شدید امکان جدا شدن اتصال دهنده‌ی بین صفحات، جدا شدن مواد فعال و رسوب در محفظه و شکستن جداکننده‌ی بین صفحات مثبت و منفی وجود دارد.

باتری AGM

مقایسه باتری اسیدی معمولی با سیلد AGM|ولتاژ باتری

مقایسه باتری اسیدی معمولی با سیلد AGM|ولتاژ باتری

  باتری‌های AGM یا جداکننده‌ی جذبی (Absorbed Glass Mat) با توجه به ساختار و جنس متریال صفحات در دو نوع مارپیچ (Spiral) و مسطح (Flat) ساخته و جزو باتری‌های سیلد طبقه‌بندی می‌شوند. در نوع مارپیچی، صفحات مثبت و منفی توسط جداکننده‌ی جذب کننده و فایبرگلس در محفظه‌ با طرح مارپیچی قرار گرفته‌اند. صفحات این نوع باتری ۹۹.۹۹ درصد سرب هستند که دلیل تراکم بالای صفحات در یک محفظه، این درصد بالا را نتیجه داده است.   مزیت استفاده از صفحات با خلوص بالا، بالاتر بودن شاخص CCA یا آمپراژ باتری در هوای سرد و مقاومت داخلی کمتر بوده که در جریان الکترون‌ها تأثیرگذار است. فایبرگلس علاوه بر نقش جداکنندگی بین صفحات، با جذب محلول الکترولیت نقش اسفنج را هم دارد. اسفنج بودن فایبرگلس به‌معنی نگه‌داشتن مولکول‌ها، جلوگیری از آزاد شدن به اتمسفر و عدم نیاز به اضافه کردن آب مقطر به باتری است. به‌همین خاطر این نوع باتری‌ها مانند نوع اسیدی سنتی نیازی به چک کردن ندارند. به‌منظور جلوگیری از اورشارژ یا حرارت بالا، دریچه‌های مشخص در باتری‌های AGM مارپیچی تعبیه شده است.
مقایسه باتری اسیدی معمولی با سیلد AGM|ولتاژ باتری

مقایسه باتری اسیدی معمولی با سیلد AGM|ولتاژ باتری

از دیگر مزایای استفاده از جداکننده‌ی فایبرگلس، شناور نبودن محلول الکترولیت و آزادی در نصب زاویه‌دار باتری است. به‌دلیل طراحی خاص باتری‌های AGM مارپیچی، مقاومت آن در برابر تکان‌های شدید نیز بیشتر شده است؛ به‌طور دقیق‌تر در مقایسه با باتری‌های اسیدی سنتی، نوع AGM مارپیچ ۳ برابر مقاومت بیشتری دارند. باتری‌های AGM مسطح از لحاظ شیمیایی مشابه نوع اسیدی سنتی هستند، اما طراحی ساختاری و جنسم موارد استفاده شده در آن‌ها متفاوت است. برخلاف جداکننده‌ی نفوذ پذیر در نوع اسیدی سنتی، در این نوع باتری‌ها جداکننده‌ی AGM بین صفحات منفی و مثبت قرار گرفته است که هیدروژن و اکسیژن را در محلول الکترولیت نگه می‌دارد.
مقایسه باتری اسیدی معمولی با سیلد AGM|ولتاژ باتری

مقایسه باتری اسیدی معمولی با سیلد AGM|ولتاژ باتری

جداکننده‌ی AGM از شناور بودن محلول الکترولیت نیز جلوگیری می‌کند، بنابرین نیازی به اضافه کردن آب مقطر به آن نیست. صفحات این نوع باتری از ۹۹.۹۹ درصد سرب هستند که حاصل آن کارایی و عمر بیشتر خواهد بود. علاوه بر این به لطف وجود جداکننده‌های AGM، محدودیت در زاویه‌دار شدن نصب باتری هم در میان نیست. اما مهم‌ترین ویژگی در باتری AGM مسطح، طراحی صفحات سربی آن است. صفحات با طرح شبکه‌ای ساخته می‌شوند تا جریان الکترون‌ها روان باشد. به دلیل ساختار و طراحی منحصربه‌فرد، باتری‌های AGM برای عملکرد بالا و عمیق مناسب هستند و بیشتر خودروهای مدرن و پرقدرت از این نوع باتری استفاده می‌کنند. GEL نوع دیگری از باتری‌های سیلد AGM، بیشتر مناسب چرخه‌ی عمیق هستند.

زمان مناسب برای تعویض باتری خودرو؛اسیدی بخریم یا خشک؟

همه ما بارها شاهد استارت زدن خودرو در لحظات حساس و مورد نیاز بوده ایم، یک باتری نو و کاملا سالم خروجی شدت جریانی حدود ۵۰ تا ۷۰ آمپر را تولید کند.

زمانی که این مقدار آمپر به استارتر موتور خودرو وارد می‌شود، پیشرانه به سرعت و راحتی روشن می شود؛ اما زمانی که عمر مفید باطری به پایان برسد، میل لنگ دیگر نخواهد چرخید و این نشان دهنده پایان عمر باتری اتومبیل شماست.
.یک باتری معمولی بین ۱ تا ۳ سال عمر می کند، اما برای احتیاط توصیه می شود که پس از گذشت از ۲ سال، حتی در صورت استارت خوردن روزانه و طبیعی آن را تعویض کنید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.
یک باتری سربی اسیدی معمولی از تعداد صفحه ی سربی که به صورت لایه لایه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند تشکیل شده که مجموعه آن ها در محلول آب و اسید سولفوریک قرار دارند. در شرایطی همچون گرما و سرمای زیاد و لرزش های ممتد که در بیشتر جاده های کشور شاهد آن هستیم وضعیت شیمیای باتری تغیر کرده و عمر مفید آن کاهش می یابد .
یکی دیگر از دلایل مهم در رابطه با کم شدن عمر باتری ها سفر های کوتاه مدت است چرا که در طول رانندگی به دلیل کافی نبود زمان، باتری خودرو به شکل کامل شارژ نمی شوند و پدیده ی لایه لایه شدن اسیدی سریعتر رخ می دهد.
از این رو به طور کلی استفاده از ماشین برای مسافت های کوتاه توصیه نمی شود و خودروهایی که به این شکل مورد استفاه قرار می گیرند معمولا با سرعت و شدت بیشتری نسبت به سایر خودروها فرسوده می شوند.
در مورد باتری های اصطلاحا معمولی (اسیدی) بهتر است هر چند هفته یکبار میزان آب باتری را چک کرده و نسبت به تنظیم آن به وسیله آب مقطر اقدام نمایید.
در باتری های اصطلاحا خشک، نیاز کمتری به مراقبت دائمی وجود دارد و رنگ نشانگر نصب شده روی باتری می تواند وضعیت باتری را با دقت نسبتا خوبی نشان دهد، اما مشکل این باتری ها این است که متاسفانه به شکل ناگهانی از کار می افتند و ممکن است شما را در وضعیت نامناسبی قرار دهند.
اما باتری های اسیدی اینگونه نیستند و به تدریج ضعیف می شوند، از این رو راننده می تواند از روی ضعیف شدن استارت خودرو، پایان یافتن عمر باتری را پیش بینی کند.
بنابراین باتری های اسیدی به نگهداری بیشتری نیازمندند اما کمتر ممکن است شما را شوکه کنند و از سوی دیگر ارزان قیمت تر هستند، از این رو اگر اهل گذر به مناطق دور افتاده هستید و با شانس در راه ماندن مواجه اید، بهتر است یا نسبت به تعویض زود هنگام باتری خشک اقدام کنید و یا از باتری های اسیدی استفاده کنید.
به هرحال در صورت قدیمی بودن باتری خودرو، حداقل اقدام این است که کابل های مربوط به شارژ باتری را همراه خود داشته باشید تا در صورت استارت نخوردن ناگهانی خودرو، بتوان مجددا موتور را روشن کرد.
با باطری خالی ماشین چه کار باید کرد
یکی از دلایل اصلی و رایج استارت نزدن خودرو، باتری خالی است. این وضعیت صرفاً به این معنی نیست که باتری خودروی شما خوب نیست، بلکه به این معنی است که باتری شارژ ندارد.
دلیل تعبیه باتری در خودرو تامین برق لازم برای استارت زدن و روشن ماندن برخی از اجزای ماشین (چراغ و رادیو) هنگام خاموش بودن خودرو است. وقتی خودرو شروع به کار می کند، سیستم شارژ ( که شامل آلترناتور و تنظیم کننده ولتاژ می باشد) شارژ باتری را تامین می کند و تمام انرژی مورد نیاز وسیله نقلیه را فراهم می کند. درواقع باتری به عنوان منبع پشتیبان عمل می کند و در شرایطی که انرژی تولید شده توسط سیستم شارژ کافی نباشد، برق مازاد را تامین خواهد کرد. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که نیاز به انرژی الکتریکی بسیار زیاد است؛ مثلاً وقتی در شب سرد و بارانی در ترافیک گیر کرده اید. در این موقعیت، چراغ ها و برف پاک کن روشن است، بخاری روی بیشترین دما تنظیم شده است، چراغ های ترمز مدام روشن می شوند و آلترناتور آنقدر سریع نمی چرخد که برق کافی تامین شود. در چنین موقعیتی متوجه می شوید که نور چراغ ها به تدریج کم می شود اما با فشار گاز نور آنها هم بیشتر می شود. در چنین شرایطی است که یک باتری خوب و سالم می تواند همه چیز را برای شما فراهم کند.
برخی از دلایل اصلی تمام شدن شارژ باتری – که باعث فقدان برق برای روشن کردن موتور می شود – عبارتند از:
·         روشن ماندن چراغ های جلو بعد از پارک کردن خودرو.
·         روشن گذاشتن چراغ داخل کابین. این اشتباه بسیار رایج است زیرا اکثر خودروها خاموش شدن چراغ داخل کابین را بعد از ترک خودرو کمی به تعویق می اندازند، بنابراین راننده ها متوجه نمی شوند که چراغ را روشن گذاشته اند.
·         پوسیدگی یا قطع شدن اتصال باتری و کابل های متصل به آن.
·         اشکال در سوئیچ چراغ های داخل یا بیرون خودرو که باعث روشن ماندن چراغ ها می شود.
·         اشکال در سیستم شارژ خودرو که باعث می شود سیستم شارژ نتواند شارژ باتری را مجدداً پر کند.کهنه بودن باتری که باعث می شود باتری نتواند شارژ کامل را نگه دارد. عمر باتری های خودرو معمولاً ۳ تا ۵ سال است و بعد از این مدت حتی اگر بخوبی کار کنند هم باید تعویض شوند. باتری ها در ماه های زمستان بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. معمولاً وقتی دمای هوا به زیر صفر می رسد باتری ها علائم کهنگی و ازکارافتادگی را نشان می هند.قبل از هرچیز باید به برخی از نکات ایمنی کار با باتری آشنا شوید.باتری خودرو نیاز به توجهات و مراقبت های ویژه ای دارد. الکترولیت (آب) داخل باتری مخلوطی از اسید سولفوریک و آب است. اسید سولفوریک خاصیت خورندگی بسیار شدیدی دارد و اگر روی پوست بپاشد باید فوراً با آب شسته شود. در صورت تماس با چشم هم باید با آب فراوان چشم تان را کاملاً بشورید و سپس به پزشک مراجعه کنید. در این مورد خاص، زمان اهمیت زیادی دارد. اگر معمولاً با باتری خودروتان کار می کنید، باید مخلوطی از آب و جوش شیرین داشته باشید و چشم تان را با آن بشورید. جوش شیرین اسید را خنثی می کند و خطرات آن را به حداقل می رساند. به یاد داشته باشید که بسیار مهم است که فوراً اینکار را انجام دهید و به هیچ وجه نباید آن را به تاخیر بیاندازید.

 

باتری خودرو، از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قطعه‌های خودرو است که در صورت نداشتن اطلاعات کافی در مورد آن، ممکن است با مشکلات فراوانی مواجه شویم.

برای آشنایی بیشتر با ولتاژ باتری همراه ما باشید.

همانگونه که می‌دانید، باتری خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر خودرویی است و برای آنکه باتری طول عمر مفید و قابل قبولی داشته باشد، باید در نگهداری آن دقت و توجهی لازم داشت.

هر آنچه که باید در مورد باتری خودرو بدانیم|ولتاژ باتری

هر آنچه که باید در مورد باتری خودرو بدانیم|ولتاژ باتری خرید_باتری_شمالی,خرید_باطری_شمال,خرید_باتری_ماشین_شمال,خرید_یاری_شمال

انواع باتری خودرو اسیدی یا اتمی

دو نوع باتری خودرو وجود دارد که بانام‌های باتری اسیدی و باتری اتمی شناخته می‌شود. همان‌طور که از نام این دو نوع باتری مشخص است باتری اسیدی نوع قدیمی‌تر و باتری اتمی به‌روزتر از نوع دیگر است.

باتری اسیدی

از قدیمی‌ترین نوع باتری‌ خودرو قابل شارژ که عمر آن‌ها به قرن 19 میلادی بازمی‌گردد. باتری های اسیدی علی‌رغم انرژی کمی که نسبت به‌ اندازه‌ی بزرگ خود ذخیره می‌کنند. به دلیل قیمت مناسب و بعضاً ارزان، گزینه‌ی محبوبی برای استفاده در وسایل نقلیه محسوب می‌شوند. عمر این نوع باتری‌ها به عوامل زیادی بستگی دارد ازجمله میزان استفاده و البته نوع استفاده.                                                                                                                                                                    فروشگاه ولتاژ باتری

باتری اتمی

گفتیم که باتری اتمی نسل جدیدتری نسبت به باتری اسیدی است و تکنولوژی‌ای که برای ساخت آن‌ها به‌کاررفته است بسیار پیشرفته‌تر از تکنولوژی ساخت باتری‌ اسیدی بوده است. تفاوت این دو باتری در صفحاتی است که در ساخت آن‌ها به‌کاررفته است و جنس صفحات به‌کاررفته در باتری‌ اتمی به‌گونه‌ای است که نیاز بسیار کم‌تری به مراقبت دارد. در کل استفاده از باتری‌ اتمی عاقلانه‌تر از استفاده از نمونه‌ی اسیدی است. شاید هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنید، اما بالطبع با خیال راحت‌تری به استفاده از ماشینتان می‌پردازید.  

 

عوامل تاثیرگذار بر طول عمر باتری خودرو

همانگونه که بیان شد یک باتری خودرو به صورت میانگین به مدت زمان ۴ سال بدون مشکل کار می‌کند این در حالی است که تخمین زدن عمر میانگین باتری خودرو تنها از روی بررسی کیفیت، مواد به‌کار رفته شده در ساخت و فراهم بودن شرایط ایده‌آل است و قطعا در عمل ممکن است در طول عمر مفید باتری خودرو، تفاوت‌های قابل توجهی مشاهده شود.

 

 

 

لرزش زیاد

قرارگیری باتری خودرو در شرایط دمای بسیار بالا، نصب و استفاده بیش از حد سیستم‌های صوت، قرار گرفتن در معرض لرزش شدید و استفاده از GPS از طول عمر مفید باتری کاسته می‌شود. دلیل این امر نیز صفحه‌های سربی اسیدی ساختمان باتری است که به شدت تحت تاثیر شرایط قرار می‌گیرد. این صفحات از جنس سرب بوده و در محلولی از آب و اسید سولفوریک قرار داده شده است. در نتیجه محلولی الکترولیتی تشکیل می‌شود که با کمک آن الکترون‌ها از بین صفحه‌های سربی حرکت می‌کند و جریان الکتریکی ایجاد می‌شود. تصور کنید بر اثر لرزش زیاد ماشین که به دلیل حرکت خودرو در مسیرهای نامسطح ایجاد می‌شود، صفحات باتری آسیب دیده و از عمر آن کم می‌شود.

هر آنچه که باید در مورد باتری خودرو بدانیم|ولتاژ باتری

هر آنچه که باید در مورد باتری خودرو بدانیم|ولتاژ باتری

گرمای شدید

پیش‌تر گفتیم که گرمای شدید یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار در کاهش طول عمر باتری خودرو است. دلیل این امر را می‌توان افزایش یافتن سرعت واکنش شیمیایی به دلیل گرمای شدید درنظر گرفت. جالب است بدانید که در مواردی نیز افزایش طول عمر باتری خودرو به دلیل سرمای شدید صورت گرفته است. از این رو اغلب برای پیشگیری از تغییرات ناشی از دما، باتری خودرو را با عایق می‌پوشانند.

کامل شارژ نشدن باتری ماشین

یکی دیگر از موارد مهم تاثیرگذار بر طول عمر مفید باتری خودرو، نوع رانندگی است. مثلا برای روشن شدن خودرو برق زیادی از باتری گرفته می‌شود. بدیهی است که مدت زمانی نیز لازم است تا باتری خودرو مجددا شارژ شود. حال تصور کنید با خودرو در مسیرهای کوتاه تردد می‌کنید و مجبور هستید در مسیر توقف‌های کوتاه انجام دهید. درست زمانی که باتری خودرو هنوز به طور کامل شارژ نشده است شما مجبور هستید که دوباره خودرو را روشن کنید. در قسمت بالایی باتری خودرو، اسید رقیق و در قسمت پایین باتری خودرو، اسید غلیظ وجود دارد. اگر باتری خودرو کاملا شارژ نشود، اسید رقیق موجود در باتری خودرو صفحات فلزی را در خود حل می‌کند یا به اصطلاح آن‌ها را می‌خورد. در مقابل اسید غلیظ نیز جریان برق را خنثی می کند. این دو عامل باعث می‌شود عمر باتری خودرو کاهش یابد.

هر آنچه که باید در مورد باتری خودرو بدانیم|ولتاژ باتری

هر آنچه که باید در مورد باتری خودرو بدانیم|ولتاژ باتری

روش های بالابردن طول عمر باتری 

بررسی سطح الکترولیت ، محکم بودن سر باتریها ، تمیز کردن سطوح خورده شده قطب و سر باتری و چک کردن تسمه دینام همه برای نگهداری های پیشگیرانه یک باتری لازم است. تناوب اجرای اقدامات پیشگیرانه بستگی به نوع باتری و شرایط آب و هوایی دارد اما باید حداقل یک بار قبل از شروع سرما و ماهی یک بار در گرما این مراقبت دوره ای انجام شود . اگر سطح الکترولیت در باتری های غیر سیلد پائین است ، تا سطح مشخص شده توسط سازنده باتری (2 میلیمتر بالاتر از سطح صفحات) باتری را از آب مقطر پر کنید . توجه داشته باشید که بیش از اندازه خصوصاً در گرما آن را از آب پر نکنید. زیرا گرما سبب سرریز شدن اسید باتری و خرابی رنگ و نیز اتصالات خودرو می گردد.

عمر مفیدباتری ماشین از آغاز تا پایان

باتری خودرو، این قطعه‌ی فداکار که بدون توجه به سرما و گرما و هر شرایط دیگر در سکوت کار بزرگ خود را انجام می‌دهد، بسته به محل زندگی شما و دمای آن مکان، نوع استفاده‌ی شما از آن، تعداد دفعات شارژ و دشارژ و … طول عمر متفاوتی دارد. میانگین طول عمر باتری 4 سال تخمین زده می‌شود که البته اگر باتری خودرو شما در مدت‌زمانی کوتاه‌تر از کار افتاد و یا مدت‌زمانی بیش از این کار کرد نباید تعجب کنید. همان‌طور که گفتیم متغیرهای زیادی در طول عمر باتری دخیل هستند.

برای جلوگیری از خرابی‌های ناخواسته، چندین بخش در خودرو را باید به‌طور منظم بررسی کرد. این موارد به‌راحتی توسط راننده قابل انجام هستند.
به‌طور کلی از دو طریق می‌توان احتمال خرابی‌های جزئی خودرو را کاهش داد. اولین و مهم‌ترین مورد، انجام سرویس‌های دوره‌ای پیشنهادی توسط شرکت تولیدکننده است. معمولا برنامه‌ کلی سرویس‌ها و نکات مهم مربوط به نگه‌داری خودرو، توسط شرکت و در قالب یک دفترچه به خریدار ارائه می‌شود. با رعایت نکات و توصیه‌های متخصصان مراکز سرویس مجاز، می‌توان از خرابی‌های احتمالی خودرو جلوگیری کرد.
 
بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو|ولتاژ باتری

بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو|ولتاژ باتری

راه دوم، بررسی بخش‌هایی از خودرو (ترجیحا به‌صورت هفتگی) است که به‌راحتی توسط راننده قابل انجام است. معمولا سرویس‌های دوره‌ای هر خودرو هر ۶ ماه یک‌بار انجام می‌شود. با چک کردن بخش‌های مختلف خودرو در این بازه‌ی زمانی، می‌توانید احتمال ایجاد خرابی‌های جزئی را به حداقل برسانید. در ادامه به مهم‌ترین مواردی که باید به‌طور منظم در خودرو بررسی شود، معرفی می‌کنیم.

تایرها

کارشناسان خودرو توصیه می‌کنند که باید، حداقل هر دو هفته یک‌ بار باد تایرها و وضعیت کلی آن‌ها چک شود. تنظیم نبودن فشار تایرها مشکلاتی در فرمان‌پذیری و ترمزگیری به دنبال دارد. به وضعیت عاج لاستیک‌ها یا سطح جانبی آن‌ها توجه شود تا از نبود هرگونه مشکل در آینده جلوگیری شود. تمام این موارد را در تایر یدک نیز چک کنید. توجه داشته باشید که باد لاستیک‌ را باید هنگامی که تایر سرد است بررسی کنید.
بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو|ولتاژ باتری

بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو|ولتاژ باتری

تجهیزات یدکی و جعبه ابزار

اگر در خودرو، لاستیک یدک به همراه دارید، حداقل لوازم مورد نیاز برای تعویض لاستیک (جک و آچار چرخ) را حتما همیشه در خودرو داشته باشید. علاوه بر این با توجه به مدل خودرو و رینگ‌ها، در صورت لزوم گل پیچ چرخ را هم در کنار دیگر لوازم تهیه کنید.
بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو|ولتاژ باتری

بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو|ولتاژ باتری

روغن موتور

بررسی وضعیت روغن موتور یکی از آسان‌ترین و مهم‌ترین موارد در نگه‌داری از خودرو است. حتما هر دو هفته یک‌بار وضعیت روغن موتور را چک کنید. توصیه می‌شود همیشه قبل از رانندگی در مسافت طولانی یا مسافرت نیز این‌کار را انجام دهید. اگر بعد از مدتی حس کردید که بیشتر از مقدار معمول از روغن موتور کم می‌شود، حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید. خودرو را در سطحی صاف و بدون شیب قرار دهید؛ چک کردن روغن موتور باید در هنگام سرد بودن موتور انجام شود. برای بررسی وضعیت روغن موتور، بار اول گیج را خارج و تمیز کنید و دوباره آن را سرجایش قرار دهید. دوباره آن را خارج کنید و این‌بار به سطح ماکزیمم (MAX)  و مینمم (MIN) آن توجه کنید. اگر سطح روغن خیلی از علامت MAX پایین‌تر بود باید روغن بیشتری به موتور اضافه کنید. فراموش نکنید که همیشه بعد از چک کردن روغن موتور، گیج را در جایگاه خود قرار دهید.
بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو|ولتاژ باتری

بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو|ولتاژ باتری

آب رادیاتور

هر هفته قبل از استارت زدن، وضعیت آب رادیاتور را بررسی کنید تا در حد وسط باشد. معمولا هر خودرو از آب رادیاتور مخصوصی استفاده می‌کند که در دفترچه‌ی راهنمای آن ذکر شده است. به یاد داشته باشید که بهتر است از آب معمولی در رادیاتور استفاده نکنید. با نزدیک شدن به فصل سرما، بر اساس نوع خودرو از ضد یخ استفاده کنید.
بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو|ولتاژ باتری

بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو|ولتاژ باتری

باتری

معمولا بیشتر راننده‌ها از باتری خودرو غافل می‌شوند؛ باتری به‌عنوان بخش مهم سیستم برق خودرو معمولا در بیشتر خرابی‌ها دخالت دارد. از پر بودن الکترولیک‌ و تمیز بودن سر باتری مطمئن شوید تا با افزایش طول عمر باتری، بدون مشکل استارت بزنید. برخی باتری‌ها سربسته هستند و نیازی به پر شدن مخزن الکترولیت ندارند؛ اما این نوع باتری‌ها هم نیازمند تمیز بودن سرباتری هستند و کل محفظه‌ی باتری باید تمیز و خشک باشد. همیشه باتری را با آب مقطر پر کنید و هرگز از آب معمولی استفاده نکنید؛ چرا که احتمال خرابی و کاهش عمر باتری شدیدا بالا می‌رود. به یاد داشته باشید که همیشه برای جدا کردن باتری، ابتدا قطب منفی را جدا کنید و البته در هنگام وصل دوباره‌ی آن هم، قطب منفی را در آخر متصل کنید. قبل از جدا کردن باتری، دقترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید؛ در برخی خودروها با جدا کردن باتری، مشکلات خاصی برای ECU به وجود می‌آید. هیچگاه در نزدیکی باتری سیگار نکشید و آتش روشن نکنید؛ زیرا احتمال شعله‌ور شدن در این ناحیه وجود دارد. آب باتری اسیدی است و برای پوست انسان یا بخش‌ها و قطعات مختلف خودرو مضر است؛ در صورت ریختن آن روی قطعات یا بدنه‌ی خودرو، مقدار زیادی آب معمولی روی آن قسمت بریزید تا خاصیت اسیدی بودن آن از بین برود.
بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو|ولتاژ باتری

بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو|ولتاژ باتری

شیشه‌ی جلو و برف پاک‌کن‌ها

برف پاک‌کن‌ها چه استفاده شوند چه خاموش بمانند، معمولا پس از مدتی آلوده و لکه‌دار می‌شوند. بهتر است هر سال برف پاکن‌ها را تعویض کنید. هر هفته مخزن آب برف پاک‌کن‌ها را با آب تمیز پر کنید. می‌توان از انواع مایع‌های حلال استفاده کرد؛ البته توصیه می‌شود از موارد شوینده‌ی خانگی استفاده نکنید. برای تمیز کردن سوراخ آب‌پاش از سوزن استفاده کنید. همیشه به برخورد سنگ‌ریزه‌ها یا اجسام سخت به شیشه‌ی جلو توجه ویژه داشته باشید. حتی اگر قسمت کوچکی از شیشه ترک برداشت، حتما هر چه زودتر آن را تعمیر کنید. حتی اگر ترک‌ها کوچک باشند، احتمال بزرگ و بیشتر شدن آن‌ها وجود دارد. اگر ترک‌ها قابل تعمیر نیستند یا در قسمتی از شیشه‌ هستند که باعث حواسپرتی در هنگام رانندگی می‌شوند، بهتر است شیشه‌ی جلو را تعویض کنید.
بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو|ولتاژ باتری

بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو|ولتاژ باتری

چراغ‌ها

حتما هر هفته یک‌بار تمام چراغ‌های خودرو اعم از چراغ‌های جلو، راهنماها، چراغ ترمز و دنده عقب و مه‌شکن را بررسی کنید. مطمئن شوید که چراغ‌ها شکستگی، گرد و خاک یا سوختگی نداشته باشند.
بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو|ولتاژ باتری

بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو|ولتاژ باتری

روغن هیدرولیک فرمان

در هر بار سرویس دوره‌ای حتما از تعمیرکار بخواهید مخزن روغن هیدرولیک فرمان را بررسی کند و در صورت لزوم آن را پر کند. حداقل ماهی یک‌بار خودتان نیز وضعیت آن را چک کنید تا از آسیب‌های بیشتر جلوگیری شود.
بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو|ولتاژ باتری

بهترین چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو|ولتاژ باتری

وضعیت بدنه

هر چند وقت نگاهی هم به بخش‌های مختلف بدنه داشته باشید. مثلا هر وقت خودرو را به کارواش می‌برید، پنل‌های مختلف بدنه را چک کنید تا از وجود هرگونه مشکل در آن آگاه شوید. حتی با بررسی منظم خودرو، باز هم امکان خرابی‌های جزئی و کلی وجود دارد؛ ولی با چک کردن مستمر وضعیت بخش‌های مختلف خودرو، می‌توان احتمال خرابی را تا حدی کاهش داد.

تفاوت های مهم بین باتری های اتمی و باتری های اسیدی

نوع صفحات به کار رفته در ساختار باتری اسیدی نیاز به مراقبت و نگهداری دارد، اما برخلاف مواد به کار رفته در ساختار باتری اتمی، نیازی به شارژ، نگهداری و افزودن آب مقطر نخواهند داشت. باتری های اسید دارای ۶ محفظه ذخیره اسید هستند و باتری های اتمی تنها دارای یک درپوش نگهدارنده هستند. باتری های اسیدی به راحتی به اسید دسترسی ندارند و در مقابل باتری های اتمی دسترسی ندارند. باتری های اتمی به دلیل برخی ویژگی ها و مزایای مثبت گران تر از باتری های اسیدی هستند. یکی از مهم ترین تفاوت های دو نسل باتری خودرو، نحوه غیرفعال شدن و پایان عمر مفید آنها است. باتری های اسیدی معمولاً به آرامی شروع به خاموش شدن می کنند و با شروع علائمی مانند مشکل در شروع کار شروع به از بین رفتن می کنند. در مقابل، این اتفاق در باتری های اتمی به صورت ناگهانی و ناگهانی رخ می دهد و هیچ علامت اولیه ای به عنوان هشدار درباره غیرفعال شدن این نوع باتری ها وجود نخواهد داشت. محل آلودگی محیط با اسید در داخل باتری های اسیدی بسیار بیشتر از باتری های اتمی است. این تفاوت به دلیل تعداد و شکل درپوش ها و ظروف حاوی اسید در این دو نوع باتری خودرو و به دلیل تعداد درپوش های بیشتر محفظه نگهداری اسید در باتری های اسیدی، خطر ریزش و آلودگی اطراف باتری و خودرو است. موتور در جابجایی شدید و مشکلات فنی خودرو افزایش می یابد. یکی از مهم ترین تفاوت های باتری های اسیدی و اتمی طول عمر آنهاست. باتری های اتمی بین ۵ تا ۱۰ سال عمر می کنند و بسیار طولانی تر از باتری های اسیدی هستند. البته نگهداری، کیفیت، برند باتری های اتمی از دیگر عوامل موثر در طول عمر این نوع باتری خودرو خواهد بود. تعمیر و بازیابی باتری های اتمی آسان تر از باتری های اسیدی است و تنها در صورت افزایش غیرقابل کنترل دما از بین می روند. توان تولیدی در خودروهای مجهز به باتری اتمی بسیار بیشتر از خودروهای مجهز به باتری اسیدی است و به دلیل منبع تغذیه بهتر و بیشتر باتری های اتمی، استارت زدن در این خودرو آسانتر خواهد بود. یکی دیگر از تفاوت های عمده بین دو نسل باتری خودرو، محافظت و مقاومت در برابر شارژ بیش از حد است. یکی از مهم ترین ویژگی های باتری های اتمی عدم نیاز به شارژ مجدد پس از خرید و مقاومت تعریف شده در برابر شارژ بیش از حد می باشد. لازم به ذکر است که برخلاف باتری های اسیدی هیچ یک از ویژگی های فوق را ندارند و پس از خرید نیاز به شارژ مجدد خواهند داشت. ذخیره سازی قابل شارژ یکی دیگر از تفاوت های عمده بین دو نسل باتری خودرو است و به طور ضمنی در باتری های هسته ای تعبیه شده است، یعنی ظرفیت ذخیره سازی بالا. نوع دیگری باتری نیز وجود دارد که به آن باتری خورشیدی گفته می شود که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله باتری خورشیدی چیست را مطالعه کنید.
 
  کلام آخر
می توان نتیجه گرفت که باتری های اتمی با توجه به مزیت های ذکر شده عموماً بهتر از باتری های اسیدی هستند و از محبوب ترین، پرفروش ترین و مقرون به صرفه ترین انواع باتری خودرو به شمار می روند. جهت مشاهده توضیحات مربوط به باتری اتمی و کسب اطلاعات بیشتر وارد صفحه باتری اتمی فرسوده شوید. قیمت بالاتر این نوع باطری خودرو نسبت به سایر باتری های کارکرده به دلیل ویژگی مثبت عمر بالای باتری قابل چشم پوشی است و بنابراین انتخاب و تهیه این نوع باتری خودرو خریدی مقرون به صرفه می باشد. اکثر شرکت های داخلی اقدام به تولید و عرضه باتری های اسیدی در سال های اخیر با توجه به استقبال روزافزون و فروش این نوع از باتری های خودرو کرده اند و توانسته اند نیاز بازار مصرف را در این زمینه تامین کنند. اگر موتور سیکلت دارید بهتر است با انواع باتری موتور سیکلت آشنا شوید تا کارایی و عملکرد آن نیز مانند خودرو برای شما مشخص شود.
 

  تلگرام 👇 🆔 https://t.me/voltajbattery

اینستاگرام 👇 🆔https://www.instagram.com/voltajbattery/

سایت 👇 🌐 https://www.voltajbattery.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0