تسمه دینام، قطعهای کاربردی و حیاتی در ماشین است که عملکرد آن بر کله خودرو تاثیرگذار است که در واقع اگر این قطعه به هر دلیلی از کار بیفتد بخشهای مختلفی در ماشین نیز از کارمیوفتن و در نتیجه خودرو نمیتواند به درستی وظایف خود را به به خوبی انجام دهد آشنایی با وظایف تسمه دینام و عواملی که منجر به خرابی آن میشوند، برای هر رانندهای لازم و ضروری است که بدانند 1:تسمه دينام چيست؟ تسمه دینام (تسمه پروانه) یکی از قطعات مهم در خودرواست که انرژی چرخشی موتور را به دینام منتقل میکند دینام نیز این انرژی مکانیکی و دورانی را به انرژی الکتریکی تبدیل میکند و سپس از آن برای تامین برق قطعات الکتریکی ماشین استفاده می شود در برخی خودروها تسمه پروانه تنها برای انتقال انرژی به دینام به کار نمیکند بلکه در کنار آن نیروی لازم را برای حرکت سیستمهایی نظیر واترپمپ تهویه مطبوع و پمپ فرمان هیدرولیک تامین میشوند 2:کار تسمه دینام چیست؟ همانطور که گفتیم تسمه دینام در بخش جلویی موتور و طرف چرخ سمت راست قرار دارد این تسمه با به حرکت درآوردن دینام انرژی مکانیکی را به الکتریکی تبدیل میکنندکه در نتیجه انرژی برق لازم برای قطعات الکتریکی خودرو از جمله باتری شمعها و … تامین میشود. علاوه بر این تسمه پروانه انرژی موتور را به قطعات دیگری نظیر پمپ هیدرولیک فرمان کمپرسور سیستم تهویه مطبوع و کولر خودرو انتقال میدهد از این رو میتواند حرکت این قطعات را امکانپذیر کنند 3:سیستم قدیم تسمههای خودرو و مشکلات آن: در خودروهای قدیمی برای هر یک از سیستمهای ماشین یک تسمه به خصوص وجود داشت و استفاده از تسمههای متعدد در این خودروها مشکلات فراوانی را ایجاد میکرد به طور مثال با خراب شدن یکی از آنها میبایست تمام تسمهها را باز کرده و به دنبال قطعه معیوب میبودیم این کار در کنار صرف زمان زیادی و هزینههای تعمیر را هم بالا میبرد در نتیجه خودروسازان در پی یافتن راهحلی برای این مشکل پیدا میکردند 4: برای پیشگیری از خرابی دینام پیشنهاد میشود:
1:از باطریهایی که دارای ظرفیت بیشتر (آمپرساعت حداقل 65 آمپر) است استفاده گردد.
2: در صورتیکه مدت زمان توقف طولانی است، بافشار دادان پدال گاز، دور موتور را تا حدود 2000 دور در دقیقه به صورت متناوب بالا ببرید
3: دور فن کولر را حتیالامکان در پایینترین درجه آن قرار دهید.
4: وضعیت شل یا سفت بودن تسمه دینام بایستی مرتبا بازدید گردد.
5: از روشن کردن چراغها در زمانهای غیر ضرور خوداری نمایید.
5: چه عواملی باعث سولفاته بستن باتری و در نتیجه خرابی باتری میشود:
1: ریزش مواد فعال صفحات (تاریخ تولید)در این امر موثر است 2: شارژ بیش از حد دینام 3:بالا رفتن دمای داخل باتری در اثر گرمای محیط و مکان قرارگیری و.. 4: خرابی سیستم شارژ : شارژنکردن دینام ؛شل بودن تسمه دینام 5: ارتعاش بیش ازحد؛ هنگام نصب حتما باید باطری ثابت شود 6: استفاده نکردن از باتری به مدت طولانی 6:در ماشین های جدید دیگر تسمه پروانه وظیفه چرخاندن پروانه برای خنک کردن ماشین را به عهده ندارند و بیشتربه عنوان تسمه دینام معروف هستند ولی چون این اسم بهتر می باشد ما نیز به همین نام ان را دینام میگوییم این تسمه ها که مقطع انها به صورت ذوذنقه هستد که معمولا بین ۳ فلکه ( پولی) ارتباط برقرار می کنندو نکاتی در مورد نگهداری و میزان سفتی و شلی ان میگوییم تسمه پروانه ها نباید با کف پولی ها تماس داشته باشد و این امر از سفید شدن کف پولی قابل تشخیص است در این موارد باید تسمه پروانه تعویض شود. 1: تسمه پروانه باید به قدر کافی سفت باشد چون در صورت شل بودن تسمه پروانه میزنید و این موضوع موجب گرم شدن بیش از حد تسمه و از بین رفتن ان می شود از طرف دیگر دینام را خوب نمی چرخاند و در مواردی باطری اصلا شارژ نمیکند وبه علت شل بودن پمپ اب نیز خوب کار نمی کند و اب رادیاتور به سرعت داغ می شود 2: بعضی از افراد به خاطر اینکه به قول خودشان صدای تسمه کمتر شود تسمه ها را چرب می کنند که این کار باعث سر خوردن تسمه روی پولی مشود و همچنین موجب جمع شدن گرد و خاک روی ان شده و تسمه ها عمر کمتری خواهند داشت اگر تسمه پروانه بیش از اندازه سفت شود باعث خرابی بلبرینگهای (یاتاقان ها) دینام و پمپ اب می شود بنابر این بهتر است تسمه با میزان مناسبی از سفتی بسته( رگلاژ) شود. برای این منظور دو روش وجود دارد : 1: یکی به وسیله دستگاهایی است که به این منظور ساخته شده اند 2: دیگری روشی است که برای همه افراد قابل درسترس می باشد به این منظور هنگامی تسمه بسته شد شما اگر با انگشت دست به مرکز فاصله بین دو پولی روی تسمه فشار بیاورید حداکثر خمش تسمه نباید از یک تا دو سانتیمتر بیشتر شود 7: وظیفه ی تسمه های جلو موتور چیست؟ از گذشته تا به الان که موتورهای احتراق داخلی از تسه و قرقره های برای انتقال نیرو به اجزایی مانند پمپ های آب و سیستمهای تهویه هوا استفاده میشوند 8: تسمه دینام چگونه کار می کند؟ این تسمه جایگزین سیستم تسمه بندی چندگانه می شود که قدیم در موتورها دیده میشود سیستم خودروهای قدیمی تسمهها و مشکلات آن به مدل های قدیمی تر یک تسمه برای هر یک از لوازم فرعی داشتند مشکل آنجا بود که اگر یک تسمه آسیب می دیدباید تمامی سیستم تسمه ها باز میشد تا تسمه معیوب تعویض شود این کار نه تنها وقت زیادی میبرد بلکه باعث بالا رفتن هزینه انجام سرویس هم میشد.
مدیر فروش :
09021178410
دفتر مرکزی:
011-35346660
تلگرام
اینستاگرام
دیدگاهتان را بنویسید