خطرات جدی چرخ خودرو برای راننده
در روزگاری که قیمت خودرو و قطعات آن ساعتی تغییر میکنند، رفتن به مکانیکی دل شیر میخواهد!
در بین لوازم یدکی و قطعات مصرفی، چرخ و لاستیک ها به عنوان قطعات مهم و حیاتی، در عملکرد خودرو تاثیر بسزایی دارند و
افزایش هزینه های تعویض آن ها موجب شده تا بعضاََ مالکان خودرو جایگزینی لاستیک نو با کهنه را با تاخیر انجام دهند که البته این
عمل خطراتی را به همراه دارد.

بزرگترین خطراتی که چرخ خودرو میتواند هر راننده ای را تهدید کند آشنا شوید!|ولتاژ باتری
در این مقاله بر این سعی داریم تا به برخی اصطلاحات مرتبط به چرخ و لاستیک خودرو بپردازیم. آشنایی با این موارد کمک میکند تا
شما بتوانید از چرخ و لاستیک خودروی خود برای مدت بیشتری استفاده کنید و اصطلاحا عمر مفید آن را افزایش دهید.
علاوه بر آن، علم به برخی دیگر از این موارد، راه شما را برای انتخاب رینگ و لاستیک مناسب هموار تر می سازد و شما را برای
انتخابی هوشمندانه تر کمک میکند.

بزرگترین خطراتی که چرخ خودرو میتواند هر راننده ای را تهدید کند آشنا شوید!|ولتاژ باتری
ممکن است تجربه کرده باشید که غربیلک فرمان را صاف بگیرید و خودروی شما مسیر مستقیم را طی نکند. یا ممکن است احساس
کنید که با رها کردن فرمان، خودرو به سمتی منحرف شود. این علائم میزان نبودن فرمان هستند. وقتی شما برای میزان فرمان به
تعمیرگاه مراجعه میکنید، مکانیک با بررسی چرخ های جلوی خودروی شما آن ها را تنظیم میکند.

بزرگترین خطراتی که چرخ خودرو میتواند هر راننده ای را تهدید کند آشنا شوید!|ولتاژ باتری
میزان فرمان شامل هم راستا کردن 2 چرخ جلو و همگام سازی آن با غربیلک فرمان می شود.
عمل میزان فرمان با 2 روش سنتی و مدرن انجام می شود. در روش سنتی مکانیک با یک میله به طول فاصله ی دو دیواره ی داخلی
لاستیک های جلو اقدام به میزان فرمان می کند تا دهانهی چرخ های جلو از یکدیگر باز یا بسته نباشند و کاملا موازی و همراستای یکدیگر قرار گیرند.
در روش مدرن نیز هدف از میزان کردن مشابه است. تنها تفاوت میزان فرمان لیزری آن است که مکانیک با قرار دادن کیت های لیزری
روی چرخ ها زوایای آن ها را بررسی کرده و با مونیتور کردن مقدار زوایا آن ها را تنظیم میکند. بدیهیست که این روش ضریب خطای
کمتری نسبت به روش سنتی شامل می شود.

بزرگترین خطراتی که چرخ خودرو میتواند هر راننده ای را تهدید کند آشنا شوید!|ولتاژ باتری
بالانس کردن تایر ها
از بالانس خارج شدن چرخ خودرو می تواند حاصل تاب افتادن در رینگ یا کج شدن آن و یا نامتقارن شدن لاستیک (بیضی شدن
لاستیک که می توان بر اثر ساکن بودن خودرو برای مدت طولانی اتفاق بیفتد) باشد
لاستیک فاق بلند

بزرگترین خطراتی که چرخ خودرو میتواند هر راننده ای را تهدید کند آشنا شوید!|ولتاژ باتری
شاید موقع تعویض لاستیک پیشنهاد استفاده از لاستیک فاق بلند از طرف فروشنده و یا حتی دیگر مالکان خودرو مشابه به شما داده
شده باشد. خصوصا اگر رینگ سایز بزرگ روی خودروی شما نصب شده باشد و یا سواری خودروتان خشک به نظر برسد.
لاستیک فاق بلند یک اصطلاح است و سایز خاصی را مطرح نمی کند. مثلا اگر خودروی شما از لاستیک فابریک با سایز 215/45R17
استفاده کند، لاستیک فاق بلند آن 215/50R17 است. طبق محاسبه ی زیر لاستیک دوم فاق بلندتری نسبت به لاسیک اول دارد:

بزرگترین خطراتی که چرخ خودرو میتواند هر راننده ای را تهدید کند آشنا شوید!|ولتاژ باتری
مفهوم گل لاستیک
گل لاستیک درواقع به طرح شیار هایی که بر روی لاستیک ایجاد شده است می گویند. ممکن عبارات “گل زمستانی” یا “گل 4 فصل”
و “گل تابستان” را شنیده باشید. تفاوت در چینش و زوایا در انواع گل لاستیک آن ها را از هم تفکیک می کند.

بزرگترین خطراتی که چرخ خودرو میتواند هر راننده ای را تهدید کند آشنا شوید!|ولتاژ باتری
در لاستیک های گل زمستانی سعی می شود طراحی شیار ها به نحوی باشد که در زمین مرطوب آب به سمت بیرون لاستیک
هدایت شود. علاوه بر آن پایداری خودرو در زمین برفی در طراحی آن الویت قرار گرفته می شود و لاستیک های زمستانی ترمزگیری و
پایداری مناسب تری در زمین لغزنده نسبت به دو مدل لاستیک دیگر دارند. اما از طرف دیگر این لاستیک ها از عملکرد ضعیف تری
نسبت به لاستیک های تابستانه در زمین خشک بهره می برند.

بزرگترین خطراتی که چرخ خودرو میتواند هر راننده ای را تهدید کند آشنا شوید!|ولتاژ باتری
در لاستیک های 4 فصل نیز سعی می شود تمام شرایط هوایی درطراحی لاستیک مد نظر گرفته شود. البته این نوع لاستیک ها به
علت عملکرد ضعیف تر از 2 نوع دیگر، طرفداران کمتری دارند.
طراحی گل حائز اهمیت فراوان در عملکرد لاستیک است و بزرگترین تولیدکنندگان لاستیک همواره در تلاشند تا با ارتقای مهندسی در
طراحی تایر، لاستیکی با چسبندگی و گریپ بالاتر در زمین های مرطوب و خشک، مصرف سوخت کمتر، صدای نویز کمتر، نرمی
بیشتر و عمر بالاتر ارائه کنند.

بزرگترین خطراتی که چرخ خودرو میتواند هر راننده ای را تهدید کند آشنا شوید!|ولتاژ باتری
اسپیسر چیست و چه تفاوتی با آداپتر دارد؟
اسپیسر قطعه ای از جنس آلومینیوم می باشد که مابین توپی چرخ و چرخ قرار میگیرد و چرخ را بیرون تر از فاصله ی فابریک قرار می
دهد. این قطعه در خودرو های مسابقه ای بیشتر دیده می شود. قطر اسپیسر ها از 3 میلی متر شروع می شود و حق انتخاب تا 65
میلی متر وجود دارد.
رینگ غیرفابریک را نیز محیا می سازد. بدین صورت که یک آداپتر سایز پیچ و تعداد آن از یک طرف همگام با توپی خودروی شماست و از
طرف دیگر قابلیت نصب یک رینگ با سایز و تعداد پیچ متفاوت را به شما می دهد.

بزرگترین خطراتی که چرخ خودرو میتواند هر راننده ای را تهدید کند آشنا شوید!|ولتاژ باتری
در برخی خودرو ها، خصوصا خودرو های اسپرت تر، از سایز رینگ متفاوت در محور عقب و جلو استفاده می شود. البته این اختلاف در
قطر رینگ نیست بلکه پهنای رینگ های 2 محور با یکدیگر تفاوت دارد. ممکن است اصطلاح رینگ 2 لبه را شنیده باشید که منظور از 2
لبه همان 2 سایز متفاوت است. البته منشا تولید این اصطلاحات عجیب همیشه نا معلوم است!
فروش، پایان یک معامله نیست
آغاز یک تعهد است
✳️ دانستنیهای فنی خودرو را در کانال ولتاژباتری دنبال کنید.
تلگرام 👇
اینستاگرام👇
🆔 https://instagram.com/voltajbattery?igshid=16alr5zlze4vm
سایت👇
🌐 https://www.voltajbattery.ir
دیدگاهتان را بنویسید