باتری های سرب ـ اسیدی چیست؟ و نحوه‌ی عملکردی نگهداری از آن چگونه است.

عمر طبیعی یک باتری چه مدت است
ژانویه 23, 2019
باتری خودرو چیست و نحوه‌ی عملکرد آن چگونه است؟
ژانویه 23, 2019

 

باتری اسیدی

باتری اسیدی

باتری سرب ـ اسیدی (اكومولاتور) یک دستگاه الكتروشیمیایی ثانویه قابل شارژ است كه انرژی شیمیایی را ذخیره و سپس به صورت الكتریكی روی بار آزاد می كند.

وقتی یك باتری به یك مصرف كننده خارجی نظیر موتور برق متصل شود، انرژی شیمیایی به انرژی الكتریكی تبدیل می شود و جریان مستقیم از مدار عبور می كند.

با توجه به میزان باتری های سرب ـ اسیدی تولیدی، باطری های استارتری حدود ۸۸ درصد از كل تولید را شامل می شوند كه ۶۵ درصد باتری خودرو و ۲۳ درصد باتری های استارتری (موتورسیكلتی و غیره ا است.

۸ درصد هم به موتورهای سیكل طولانی (صندلی های چرخدار، دستگاه های گلف، لیفتراك ها و غیره) و ۴ درصد به باتری های سیكل طولانی (برق رزرو، UPS و برق اضطراری) اختصاص دارد.

باتری های خودرویی كه در صنعت به باتری های SLI معروف هستند، چهار وظیفه مهم را برعهده دارند:

  1.  روشن كردن موتور
  2.  عبور آهسته یا تثبیت ریتم تند جریان DC خروجی از سیستم شارژ خودرو
  3.  تأمین انرژی اضافی برای روشنایی، رادیوهای دوموجی، سیستم های صوتی و دیگر دستگاه هایی كه ملحقات آنها بار اضافی به سیستم شارژ وسیله نقلیه است. بعضی مصارف بار اضافی به مجموعه زمانی حساب می شود كه خودرو در جا كار كند و یا در مسافرت های كوتاه و در وضعیتی نظیر رانندگی در شب در شرایط بد جوی، بار سنگینی بر خودرو تحمیل شود.
  4. تأمین یك منبع انرژی برای سیستم الكتریكی وسیله نقلیه زمانی كه سیستم شارژ فعال نیست.

 

عمر مفید یک باتری چه مدت است؟

یك باتری خودرویی خوب با قیمت 200تا 300 هزارتومان در صورتی كه به درستی نگهداری شود، حداقل پنج سال یا بیشتر عمر خواهد كرد. براساس گزارشBCI، در امریكای شمالی از ۶/۱۰۶ میلیون باطری فروخته شده در سال ۲۰۰۱ حدود ۸۰ درصد جایگزین باطری های قبلی شده و ۲۰ درصد روی خودروهای صفر نصب شده اند.

Eurobat نیز گزارش داده كه در سال ۲۰۰۳ تعداد ۵/۵۸ میلیون باطری در اروپای غربی به فروش رسیده است كه ۷۱ درصد جایگزین و ۲۹ درصد برای اولین بار روی خودروهای صفر نصب شده اند. در كنفرانس تكنولوژی صنایع روبرت دبلیو بیرد، شركت جانسون كنترلز گزارش داد در سال ۲۰۰۴ حدود ۳۵۰ میلیون باطری استارتری ساخته خواهد شد. بر این اساس، بزرگترین تولیدكننده جانسون كنترلز با ۳۱ درصد كل تولید است و پس از آن اكساید با ۱۴ درصد، جی اس یواسا (در حال تركیب تدریجی

باتری های سیكل طولانی

باتری های سیكل طولانی

Japan Storage Battery, Yuasa) با ۱۰ درصد، ماتسوشیتا با ۴ درصد، ایست پن با ۳ درصد، فیام با ۳ درصد و بقیه تولیدكنندگان با ۳۵ درصد قرار گرفته اند. در بازارهای دیگر كه توسط Recharge مطالعه شده اند، در سال ۲۰۰۳ بازارهای جهانی تقریباً ۳۰ بیلیون دلار درآمد داشته اند كه ۳۰ درصد به باطری های SLI (خودرویی) و ۱۵.۳ درصد به باطری های سرب ـ اسیدی (سیكل طولانی) صنعتی اختصاص داشته است.

باتری های کوچک

وظیفه باتری های سیكل طولانی تأمین برق صندلی های چرخدار، قایق موتوری های ماهیگیری، دستگاه های گلف، قایق ها، لیفتراك های چنگكی، منبع ذخیره الكتریكی مداوم (UPS) و دیگر دستگاه های مخصوص تجهیزات دریایی و وسایل نقلیه تفریحی (RV) و نیز كاربردهای ساكن و تجاری است. یك باطری سیكل طولانی مطلوب با كیفیت با قیمتی بین 200تا 300 هزارتومان ، در صورتی كه به خوبی نگهداری و استفاده شود، حداقل ۲۰۰ سیكل شارژ ـ دشارژ طولانی ایجاد می كند. شركت های اكساید و انرسیس دو تولیدكننده بزرگ باتری های سیكل طولانی جهان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *