در طی یک دهه گذشته، خودروهای سدان و هاچبک همواره پرفروشترین خودروهای جهان محسوب میشدند، اما باگذشت زمان شاسیبلندهای کوچک یا همان کراساوورها توانستند به محبوبیت زیادی دست یابند و خریداران بسیاری را بهسوی خود جذب کنند. ازاینرو اکنون تمامی کمپانیهای مطرح خودروسازی جهان سعی دارند با افزایش تولیدات خود در این کلاس خودرویی سهم بیشتری از این بازار پر تقاضا به دست آورند. شرکت تویوتا بزرگترین خودروساز جهان است که سابقه درخشانی در طراحی و تولید خودروهای شاسیبلند دارد. این شرکت در نمایشگاه خودرو پاریس سال ۲۰۱۴ از خودرویی جذاب و متفاوت رونمایی کرد که توجهات بسیاری را بهسوی خود جلب نمود. این خودرو تویوتا CHR نام داشت که نام آن مخفف Coupe High Rider به معنی کوپه بلندقد است و درواقع اولین محصول تویوتا در کلاس شاسیبلندهای کوچک شهری محسوب میشود. ساخت این خودرو را میتوان انقلابی در طراحی و تولید خودروهای کراساوور دانست
تویوتا CHR فعلی از روی کانسپتی با همین نام ساختهشده است که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ توسط کمپانی تویوتا در نمایشگاههای مختلف به نمایش درمیآمد. این خودرو بر طبق دستهبندیهای جهانی در سگمنتJ جای میگیرد و ازلحاظ ابعاد بدنه در حد و اندازه خودروهایی همچون سانگیانگ تیوولی و نیسان جوک قرار دارد. برخلاف تمامی طراحیهای محافظهکارانهای که تاکنون از شرکت تویوتا شاهد بودیم، طراحی CHR بسیار جسورانه و مدرن بوده که به جرات میتوان گفت نمای کلی آن بسیار فراتر از زمان خود طراحی شده است. در نمای جلویی این خودرو با خطوط مواج و حجم دهنده بسیاری مواجه هستیم که چهره بسیار عبوسی را برای این کراساوور ژاپنی خلق کرده است. نمای جانبی تویوتا CHR یکی از زیباترین بخشهای این خودرو محسوب میشود که بسیار منحصربهفرد و جذاب طراحیشده است. دستگیره درب عقب این خودرو به طرز ماهرانهای درون ستون C جایگذاری شده است که شاید تشخیص مکان قرارگیری آن در نگاه اول کار بسیار سختی باشد. همانند آنچه در بخش جلویی هم شاهد بودیم، در نمای جانبی این خودرو نیز برای زیبایی هرچه بیشتر از خطوط موجدار استفادهشده که از بخش انتهایی آغاز و تا بخش جلویی آن امتداد دارند. نمای پشتی این سامورایی کوچک در هماهنگی کامل با سایر بخشها و دقیقا با همان سبک، طراحیشده است. چراغهای عقبی تویوتا CHR، از طراحی منحصربهفردی برخوردار است و شباهت زیادی نیز به چراغهای بهکاررفته در هوندا سیویک ۲۰۱۷ دارد. ناگفته نماند برخلاف سایر خودروهای اسپرت که تأکید بسیاری برای نمایش مکان قرارگیری خروجیهای اگزوز دارند، بر روی سپر عقب تویوتا CHR هیچ مکان خاصی برای اگزوز تعبیه نشده است. تویوتا CHR در حال حاضر با دو تیپ TURBO (مجهز به پیشرانه بنزینی) و HV (مجهز به پیشرانه هیبرید) در بازار داخلی عرضه میگردد که نمونه هیبریدی از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با نمونه بنزینی ندارد، اما میتوان با نگاه به کلمه HYBRID که روی گلگیر و درب صندوق قرار دادهشده و همچنین از طریق هاله آبیرنگی که درون لوگو تویوتا وجود دارد، از نمونه توربو تشخیص داده شود.
تویوتا CHR تنها کراساوور کوچک بازار خودرویی کشور محسوب میشود که به پیشرانه هیبرید مجهز شده است و از این نظر هیچ رقیبی برای آن وجود ندارد. این خودرو در دو نسخه HV و TURBO و در ۴ تیپ Dynamic، Premium، Lounge و Icon در بازار داخلی عرضه میگردد که در این میان Icon سادهترین و Dynamic کاملترین تیپ این خودرو محسوب میگردد. مدل TURBO این خودرو به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۱۹۷ سیسی توربوشارژ مجهز شده است که توان خروجی ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. تویوتا CHR در نسخه توربو، نیروی تولیدی پیشرانه را از طریق یک گیربکس CVT به هر چهارچرخ (AWD) منتقل میکند که باعث میشود این خودرو بتواند در طی حدوداً ۱۲ ثانیه از حالت سکون بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد. طبق اعلام شرکت سازنده مصرف سوخت ترکیبی CHR توربو، حدود ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود، اما در طول مدت تست شاهد مصرف سوختی در حدود ۷.۵ لیتر بودیم.
پیشرانه استفادهشده برای نمونه HV کاملاً مشابه پیشرانه نصبشده بر روی تویوتا پریوس است؛ به این صورت که این خودرو علاوه بر پیشرانه بنزینی ۱۷۹۸ سیسی به یک پیشرانه الکتریکی نیز مجهز شده است که درمجموع ۱۲۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. برخلاف تصور عامه مردم از عملکرد کند خودروهای هیبریدی، بد نیست بدانید که نمونه هیبرید تویوتا CHR بهمراتب از نمونه توربو سریعتر و پرشتابتر عمل میکند و میتواند درزمانی کمتر از ۱۰.۵ ثانیه از حالت سکون بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد. مدل HV به سیستم AWD مجهز نبوده و نیروی تولیدشده توسط پیشرانه هیبریدی آن، از طریق یک گیربکس Ecvt به چرخهای جلو (FWD) منتقل میشود. عملکرد پیشرانه هیبرید در نظر گرفتهشده برای نمونه هیبریدی تویوتا CHR، به این صورت است که از زمان استارت خودرو تا سرعت کمتر از ۴۵ کیلومتر با توجه به میزان شارژ باتری و همچنین مقدار فشار وارده به پدال گاز، این خودرو برای حرکت تنها به پیشرانه برقی خود متکی است که باعث میشود در این حالت مقدار آلایندگی و مصرف سوخت آن در حد صفر باشد. در سرعتهای بالاتر از ۴۵ کیلومتر و در مواقعی که راننده اقدام بهشتاب گیری مینماید، پیشرانه بنزینی روشنشده و برای تولید قدرت بیشتر به پیشرانه برقی ملحق میگردد.
این پیشرانه برقی از طریق مازاد نیروی تولیدشده توسط پیشرانه بنزینی و همچنین از طریق سیستم ترمز احیاکننده شارژ شده و برای فعالیتهای بعدی آماده میگردد. بهترین ویژگی خودروهای هیبرید، مصرف سوخت اقتصادی آنها است که تویوتا CHR نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در تمام طول تست شاهد مصرفی در حدود ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بودیم. البته ناگفته نماند که شرکت سازنده مصرف ترکیبی این خودرو را در حدود ۳.۹ لیتر اعلام نموده است که به نظر میرسد دلیل این افزایش میزان مصرف سوخت، تنها کیفیت بسیار پایین بنزین موجود در کشور عزیزمان است!
باتری های مناسب برای خودروی تویوتا CHR
شما به ترتیب می تواند 50 ، 55 آمپر باشد.
حال سوالی برای شما پیش می آید که بین این 2 گزینه کدام آمپر مناسب خودروی شماست؟
باید گفت بستگی به نوع استفاده ی شما از اتومبیل دارد. اگر خودروی شما یک خودروی کم استفاده برای شما و خانواده تان است که فقط برای چند روز در هفته از آن استفاده می کنید و زیاد با آن به سفر نمی روید و هیچ گونه سیستم های صوتی مازاد بر روی آن نصب نکرده اید (منظور سیستم های دارای آمپلی فایر می باشد که مصرف برق خودرو را بالا می برد.
آمپلی فایر با هر توانی مصرف جداگانه ای نسبت به برق کشی اصلی و فابریک خودرو دارد و چراغ های پر نور مانند زنون نیز ندارید باید به شما بگویم باتری های 50 آمپر برای خودروی شما کاملا مناسب است.
در صورتی که ماشین تویوتا CHR
شما به صورت روزانه استفاده می شود و سفرهای کوتاه و حتی بلند مدت و طولانی با خودرو می روید و در تابستان بیشتر از آن استفاده می کنید و دائم کولر خودرو روشن می باشد ولی همچنان سیستم صوتی مازاد و چراغ های زنون ندارید، باتری های 55 آمپر را به شما پیشنهاد می دهیم.
برای خرید بیشتر باتری ها کلیک کنید
دلیل اینکه برای این استفاده از خودرو 5 آمپر بالاتر به شما پیشنهاد داده می شود فقط بخاطر استفاده بیشتر از خودرو می باشد. مطمئنا وقتی شما از ماشین تویوتا CHR بیشتر استفاده می کنید بیشتر استارت می زنید،بیشتر چراغ ها را روشن می کنید بیشتر از کولر خودرو استفاده می کنید و …. پس طبیعتا باتری خودروی شما بیشتر از حالت اول شارژ را رها کرده و مجدد شارژ می شود مخصوصا حین استارت ماشین. بیشترین برق مورد نیاز در ماشین همین برق مورد نیاز برای استارت می باشد که در مقاله های قبل به صورت مفصل به این مورد پرداخته شده است.
حالا می رسیم به اون دسته از دوستانی که سیستم های صوتی و چراغ های زنون و هر سیم کشی مازاد بر سیم کشی های فابریک کارخانه بر روی خودروی خود دارند. برای این دسته از عزیزان در حالت عادی باتری های 50 آمپر پیشنهاد می شود. حالا شاید بگید حالت عادی؟؟؟ مگه حالت غیر عادی هم داریم؟؟؟ باید بگم بله…
حالت غیر عادی برای اون دسته از افرادی می باشد که سیستم های صوتی بیشتر از حالت عادی بر روی خودروی خود نصب می کنند. در اون حالت باید با افراد متخصص مشورت کنند و برای اون سیستم های بیشتر از حالت عادی یک باتری مجزا و یا یک خازن در نظر گرفته شود تا فشار بیش از اندازه به باتری و دینام خودرو وارد نشود.
در مورد باتری های 50 و 55 آمپر یک نکته بسیار مهم مورد توجه دوستان:
باتری های 50 آمپر در 2 نوع L1 و L2 می باشد. تفاوت 1 و 2 این نوع باتری در اندازه ابعاد آنهاست و تفاوتی در بازدهی و ذخیره نیرو ندارند. برخی از خودروها محل نصب باتری آن کوچک تر از حالت معمولی است به همین دلیل از باتری های نوع L1 که ابعاد کوچکتری دارد استفاده می کنند.
در خودروی تویوتا CHR در بعضی از تیپ های جدید محل قرار گیری باتری فقط با ابعاد و اندازه باتری های 55 آمپر L1 متناسب است و متاسفانه نمی توانید باتری های بزرگتر از این نصب کنید و دوستانی که دارای سیستم های صوتی و چراغ های زنون هستند می بایست از یک باتری مجزا یا یک باتری یدک دیگر استفاده کنند تا آسیبی به سیستم برقی خودرو و باتری وارد نشود. ولی در بقیه ی مدل ها می توان از 50 و L2 و حتی 55 آمپر استفاده نمود.

شما باتری های 55 آمپر با قطب کوتاه مناسب می باشد.
در مرکز تخصصی برق خودرو، ولتاژ باتری تمامی باتری های نامبرده در بالا از 50 آمپر تا 55 آمپر در برندهای متفاوت با بهترین کیفیت و نازل ترین قیمت موجود می باشد. باتری های اوربیتال مربوط به کارخانه سپاهان باتری اصفهان، باتری های پرستیژ مربوط به کارخانه برنا باتری اصفهان، باتری های باتریکس مربوط به کارخانه پاسارگاد سمنان و …
نکاتی در مورد بررسی باتری
راحت ترین و اولین راه برای اینکه بفهمید باتری خودروی تویوتا CHR
شما سالم است یا خیر بررسی رنگ چشمی باتری می باشد. چشمی باتری در 3 رنگ سبز، مشکی و سفید قرار می گیرد.
رنگ سبز به معنی این است که باتری شما شارژ دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که سبز بودن دلیل بر سالم بودن باتری شما نیست و فقط دلیل بر شارژ بودن باتری شماست و به احتمال زیاد دینام خودروی 55 شما سالم است و باتری را شارژ می نماید.
رنگ مشکی به این معنی است که باتری شما شارژ ندارد. این نکته دلیل بر خرابی باتری شما نمی باشد و ممکن است با یک بار شارژ آن باتری به حالت اولیه خود برگردد و ممکن است دینام خودروی شما به درستی کار نکند.
رنگ سفید به معنی خراب شدن باتری شما می باشد که به احتمال خیلی زیاد باتری شما خشک شده است و صفحات داخلی آن خراب می باشد.
در کل برای اطمینان از سالم بودن و خراب بودن باتری به نزدیک ترین مرکز تخصصی برق خودرو در محل زندگی خود مراجعه کنید تا با دستگاه تخصصی تست باتری به شما اعلام کنند باتری سالم است یا خیر و با دستگاه های مخصوص تست از سالم بودن دینام و استارت خودروی خود اطمینان حاصل نمایید. در صورت خرابی و کار نکردن دینام باتری شارژ نمی شود درصورت داشتن برق دزدی شارژ باتری خالی می شود.
باتری خودروی تویوتا CHR چیست ؟|ولتاژ باتری
ولتاژ باتری (اولین مجتمع تخصصی برق خودرو در مازندران)
نمایندگی رسمی صبا باتری و سپاهان باتری در مازندران
با بیش از 20 سال فعالیت
فروش بالا و پایین دارد / این خدمات است که می ماند
مازندران / بابلسر / بعد از پل شازده رودخانه / جنب پمب بنزین
مدیر فروش : 09021178410
دفتر مرکزی: 011.35346660
تلگرام https://t.me/voltajbattery
اینستاگرام https://www.instagram.com/voltajbattery
دیدگاهتان را بنویسید