ولتاژ باتری
0

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ولتاژ باتری
ولتاژ باتری
مازندران-بابلسر-بلوار شهید ذوالفقاری-جنب پمپ بنزین کشوری

اگزوز چیست و چگونه کار می کند

اگزوز چیست و چگونه کار می کند

یک اتومبیل از قطعات مختلفی تشکیل می‌شود که وظایف مختلفی را باید ایفا کنند.

اگزوز یکی از این قطعات مهم است

قطعه‌ای که معمولاً خروجی آن را در پشت اتومبیل می‌بینید، اما شاید ندانید که چقدر اهمیت دارد و اساسا اگر نباشد، دیگر اتومبیل شما نمی‌تواند راه برود..

کلا در هر خودرو یا وسیله نقلیه موتوری، باید قطعه‌ای به نام اگزوز وجود داشته باشد. چرا که واکنش‌های شیمیایی ایجاد شده در سیلندرها باید به گونه‌ای، به خارج از اتومبیل هدایت شود.

اگزوز چیست و چگونه کار می کند |ولتاژ باتری

اگزوز چیست و چگونه کار می کند |ولتاژ باتری نمایندگی_صبا_باتری_مازندران,نمایندگی_سپاهان_باتری_مازندران,ولتاژ_باتری

در غیر این صورت، درست مثل دیگی که جوش آمده و راه فراری ندارد، منفجر خواهد شد. هرچند که گفته می‌شود اگزوزها برای این کار ساخته شده‌اند، اما کارهای دیگری هم از آن‌ها ساخته است.

مثل این‌که آلایندگی‌ها را کم کنند، صدا و دما را هم کم کنند

یک لحظه تصور کنید که گازهای حاصل از واکنش‌های شیمیایی در موتور که دمایی ۸۰۰ درجه دارند، همان‌طور وارد هوا بشوند.

دیگر خودتان تصور کنید چه وضعیتی برای اتومبیل‌ها و عابران پشت سر اتومبیل و محیط‌زیست ایجاد می‌شود.

سیستم اگزوز چند بخش دارد؟

اگزوز چیست و چگونه کار می کند |ولتاژ باتری

اگزوز چیست و چگونه کار می کند |ولتاژ باتری نمایندگی_صبا_باتری_مازندران,نمایندگی_سپاهان_باتری_مازندران,ولتاژ_باتری

سیستم اگزوز چند بخش دارد؟

این قطعات می‌توانند ۳ یا به‌طور جزئی‌تر ۵ بخش داشته باشند. این بخش‌ها عبارتند از:

۱. منیفولد خروجی

۲. لوله‌های رابط

۳. لوله اگزوز

۴. منبع اگزوز یا انباره اگزوز (صدا خفه‌کن)

۵. لوله پخش‌کننده دود

 

اگزوز چیست و چگونه کار می کند |ولتاژ باتری

اگزوز چیست و چگونه کار می کند |ولتاژ باتری نمایندگی_صبا_باتری_مازندران,نمایندگی_سپاهان_باتری_مازندران,ولتاژ_باتری

ولتاژ باتری (اولین مجتمع تخصصی برق خودرو در مازندران) 

نمایندگی رسمی صبا باتری و سپاهان باتری در مازندران 

 با بیش از 20 سال فعالیت 

فروش بالا و پایین دارد / این خدمات است که می ماند 

مازندران / بابلسر / بعد از پل شازده رودخانه / جنب پمب بنزین

 

منیفولد چیست و چکار می‌کند؟

بخش اول سیستم اگزوز را منیفولد هوا هم می‌نامند. این بخش در موتورهای مختلف اتومبیل ۲ جور است. در اتومبیل‌هایی با موتورهای خطی، در یک طرف موتور قرار دارند.

در اتومبیل‌هایی با موتور خورجینی V شکل هم، در ۲ طرف موتور ایجاد می‌شوند. در واقع این بخش، وظیفه دارد تا دود و گاز تولید شده در سرسیلندرها را، به سمت لوله اگزوز راهنمایی کند.

پس منیفولدها را باید قطعاتی بدانیم که وظیفه‌شان دریافت دود و گاز ناشی از احتراق در موتور و سیلندرها و هدایت آن‌ها به یک بخش دیگر است.

لوله‌های رابط اگزوز چه می‌کنند؟

اگزوز چیست و چگونه کار می کند |ولتاژ باتری

اگزوز چیست و چگونه کار می کند |ولتاژ باتری نمایندگی_صبا_باتری_مازندران,نمایندگی_سپاهان_باتری_مازندران,ولتاژ_باتری

 

داخل اگزوز می توانید این لوله‌ها را مشاهده کنید.

در واقع این لوله‌ها، قطعاتی هستند که منیفولد، انباره و سر اگزوز را به هم ربط می‌دهند. طراحان و سازندگان اتومبیل‌ها هم معمولا سعی می‌کنند در این حوزه سخت‌گیری زیادی کرده و برای این لوله‌ها از استانداردهای بالایی استفاده کنند.

کارایی و عمر مفید این بخش را جنس، طول، شعاع قوس‌ها، قطر اسمی لوله و… تعیین می‌کنند تا بتوانند اثرگذارتر ظاهر شوند.

کاتالیست کجاست؟

در گازهای خروجی از موتور که حاصل احتراق در سیلندرهاست، گازهای سمی مثل کربن مونوکسید، هیدروکربن و اکسیدهای نیتروژن وجود دارد.

خروج همه این گازهای آلوده باعث آلودگی بیش از حد هوا می‌شود. اینجاست که پای کاتالیست‌ها به سیستم اگزوز باز می‌شود.

کاتالیست‌ها در حقیقت قطعه‌هایی هستند که این گازهای آلوده را کاهش می‌دهند و گازهای خروجی از اتومبیل را تبدیل به گازهای غیرسمی و بی‌خطر می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند که اگر این قطعه درست کار کند تا ۹۰ درصد این گازهای سمی گرفته می‌شود. در حقیقت کاتالیست یک نوع فیلتر در راه این گازهای خروجی است.

کاتالیست‌ها، چون نیاز به دمای ۸۰۰ درجه سانتی‌گراد دارند، در همان قسمت اولیه و بعد از منیفولد تعبیه می‌شوند.

اگزوز چیست و چگونه کار می کند |ولتاژ باتری

اگزوز چیست و چگونه کار می کند |ولتاژ باتری نمایندگی_صبا_باتری_مازندران,نمایندگی_سپاهان_باتری_مازندران,ولتاژ_باتری

منبع یا انباره اگزوز چه وظیفه‌ای دارد؟

یکی از جالب‌ترین کارهایی که اگزوزها انجام می‌دهند، کاهش صدای گازهایی است که در احتراق موتور تولید می‌شوند.

در داخل منبع یا انباره اگزوز، مجموعه‌ای از لوله‌های سوراخ‌دار تعبیه شده است که این وظیفه را به عهده دارد.

اگر به اتاق‌ها و استودیوهای آکوستیک‌شده سری بزنید، می‌بینید که علاوه بر پوشاندن درها و دیوارها،‌ سعی می‌کنند سطوح غیرهمگونی در دیوارها هم ایجاد کنند تا صدا را مدیریت کند.

شاید بتوان گفت که در منبع اگزوز هم چنین اتفاقی می‌افتد، یعنی امواج صدای تولید شده در موتور، منعکس شده و در نهایت کمتر می‌شود تا صدای خروج گازها، گوش‌خراش نباشد.

اگزوز چیست و چگونه کار می کند |ولتاژ باتری

اگزوز چیست و چگونه کار می کند |ولتاژ باتری نمایندگی_صبا_باتری_مازندران,نمایندگی_سپاهان_باتری_مازندران,ولتاژ_باتری

شاید علاقه‌مند باشید که مکانیسم این کم شدن صدا را بیشتر بدانید.

چنین است این مکانیسم: وقتی یک موج صدا وارد منبع اگزوز می‌شود، ۲ بخش می‌شود. بخشی وارد محفظه شده و بخشی هم بازتاب می‌یابد. موجی که وارد محفظه شده، به دیوار منبع خورده و به سمت خارج بازتاب پیدا می‌کند.

در نتیجه این موج‌ها داخل منبع اگزوز، به هم خورده و هم را خنثی می‌کنند تا در نهایت صدای متعادلی را بشنویم.

همه این‌کارها در انباره اگزوز یا انبار صدا خفه‌کن اتفاق می‌افتد. جالب این‌که صداهای تولید شده در انباره‌ها نیز با توجه به جنس و ابعاد و دیگر خاصیت‌هایی که دارند، منحصر به خودشان است.

لوله پخش‌کننده دود چیست؟

در نهایت این‌که وقتی عمل احتراق و فعل و انفعالات مربوط به بنزین در موتور و سیلندرها انجام شد، بخشی از هیدروکربن نسوخته، منوکسید کربن و دی‌اکسید کربن وارد منیفولد یا هدرز می‌شود.

فشار این گازها خیلی زیاد است. حرارتی هم در حد کوره‌های ذوب فلزات دارند.

در نهایت این‌که همه گازها و دودهای تولید شده از سیلندرها بعد از عبور از منیفولد، رابط‌ها، کاتالیست و منبع اگزوز، وارد یک لوله پخش‌کننده دود اگزوز شده و به خارج اتومبیل هدایت می‌شوند. طراحی این بخش به شدت اهمیت دارد.

چرا که اگر خوب طراحی نشود، در شتاب و کارکرد موتور اثر منفی می‌تواند داشته باشد.

سیستم اگزوز چطور باعث افزایش قدرت موتور می‌شود؟

اگزوز چیست و چگونه کار می کند |ولتاژ باتری

اگزوز چیست و چگونه کار می کند |ولتاژ باتری نمایندگی_صبا_باتری_مازندران,نمایندگی_سپاهان_باتری_مازندران,ولتاژ_باتری

همان‌طور که اشاره شد، باید طراحی اگزوز و جزئیاتی که باعث انتقال گازها و دودها به بخش‌های انتهایی آن می‌شود، با دقت صورت بگیرد.

چرا که سهل‌انگاری در طراحی هر کدام، شاید باعث کم شدن فشار گازها و در نتیجه ممانعت از خروج متعادل آن‌ها از اگزوز و در نهایت کم شدن از قدرت مفید پیشرانه شود.

اما برای این‌که مشکلی در ایجاد قدرت خودرو وجود نداشته باشد، سعی می‌کنند نکاتی را در طراحی پیشرانه و اگزوز رعایت کنند، از جمله:

سعی می‌کنند پیشرانه را طوری طراحی کنند که هوا به راحتی واردش شود. چرا که اگر این اتفاق به راحتی نیفتد، برای غلبه بر مقاومت هوا بخشی از قدرت موتور مصرف می‌شود.

در بعضی از خودروها، برای این‌که چنین مشکلی پیش نیاید، از ورودی منیفولدهای صیقلی استفاده می‌کنند. همچنین کم کردن لوله‌های ورودی و بزرگتر کردن فیلتر هوا هم تأثیرگذار است.

انواع اگزوز و مدل‌های آن

اگزوز چیست و چگونه کار می کند |ولتاژ باتری

اگزوز چیست و چگونه کار می کند |ولتاژ باتری نمایندگی_صبا_باتری_مازندران,نمایندگی_سپاهان_باتری_مازندران,ولتاژ_باتری

البته می‌شود گفت که مدل‌های جدیدتری از اگزوزها در راه است و دنیای خودرو در همه جنبه‌های خودش دارد پیشرفت می‌کند. اما عجالتا این مدل‌ها برای اگزوز وجود داشته و دارند:

تک خروجی: در بیشتر خودروها از این مدل استفاده می‌شود؛ از همه هم ارزان‌تر است.

کلاً از یک لوله برای خارج کردن دود از سیلندر استفاده می‌شود. البته باید گفته شود که این مدل، در موتورهای کم‌حجم و کم‌قدرت‌تر استفاده می‌شود. چون خروجی دود و گاز کمتر است و با همین مدل هم کارش راه می‌افتد.

دو خروجی: به اگزوزهای دوگانه هم معروف هستند. این روزها خیلی هم رایج است.

چرا که حجم و قدرت موتورها بیشتر شده و سعی می‌کنند از این خروجی‌های دوگانه استفاده کنند تا بتوانند عملکرد بهتری بگیرند.

ضمن این‌که در نهایت نیز باعث می‌شود تا سوخت مصرفی پیشرانه هم کمتر شود. این مدل برای سیستم‌های توربوشارژر امروزی

هم به شدت مناسب است.

اگزوز چیست و چگونه کار می کند |ولتاژ باتری

اگزوز چیست و چگونه کار می کند |ولتاژ باتری نمایندگی_صبا_باتری_مازندران,نمایندگی_سپاهان_باتری_مازندران,ولتاژ_باتری

ـ دوگانه مختلف: این یکی هم مثل همان قبلی است. البته یک فرق کوچک دارد. در مدل قبلی به واسطه استفاده از مخزن‌های بزرگتر، امکان استفاده از لوله‌های خم شونده وجود نداشت.

در نتیجه در ماشین‌های کوچک‌تر نمی‌شد از آن‌ها استفاده کرد. این اگزوزها به واسطه استفاده از مخزن‌های کوچکتر، امکان بازطراحی در لوله‌های اگزوز را به سازندگان می‌دادند.

 

ـ دوطرفه: البته از این مدل‌ها چندان استقبال نشد. در واقع همان مدل‌های عوض شده اگزوزهای دوگانه بودند که به دلایل مختلف توسط ماشین‌بازها عوض می‌شدند.

 

ـ اگزوز high performance: سرعت خروج گاز و دود در این مدل خیل یبالاست چرا که در طراحی آن‌ها از آلیاژهای خاصی استفاده شده است. البته چون صداهای گوشخراش و منحصر به فردی دارند، استفاده از آن‌ها غالبا در شهر ممنوع است.

 

 

تازه ترین دانستنی فنی خودرویی را درتلگرام و اینستاگرام(voltajbattery@)ولتاژ باتری دنبال کنید.

 

اگزوز چیست و چگونه کار می کند |ولتاژ باتری

اگزوز چیست و چگونه کار می کند |ولتاژ باتری

ولتاژ باتری (اولین مجتمع تخصصی برق خودرو در مازندران) 

نمایندگی رسمی صبا باتری و سپاهان باتری در مازندران 

 با بیش از 20 سال فعالیت 

فروش بالا و پایین دارد / این خدمات است که می ماند 

مازندران / بابلسر / بعد از پل شازده رودخانه / جنب پمب بنزین

 

مدیر فروش : 09021178410

دفتر مرکزی: 011.35346660

تلگرام  https://t.me/voltajbattery

اینستاگرام https://www.instagram.com/voltajbattery

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0