ولتاژ باتری
0

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ولتاژ باتری
ولتاژ باتری
مازندران-بابلسر-بلوار شهید ذوالفقاری-جنب پمپ بنزین کشوری

استارت خودرو

استارت خودرو

اینکه به‌راحتی در خودرو خود نشسته‌اید و با چرخاندن کلید یا فشار دادن یک دکمه موتور خودرو روشن می‌شود را مدیون سیستم استارت خودرو هستیم در این مقاله با وظیفه سیستم استارت خودرو و اجزای آن آشنا می‌شوید

اگر به صورت خلاصه بگوییم که استارت خودرو چه کاری انجام می‌دهد باید بگوییم که این قطعه اتومبیل‌ها یک نوع موتور الکتریکی است که انرژی الکتریکی را تبدیل به انرژی مکانیکی می‌کند وظیفه این قطعه روشن کردن موتور اتومبیل است یعنی در حقیقت ما برق را از باتری اتومبیل به استارت می‌دهیم و استارت این برق را تبدیل به انرژی مکانیکی کرده که به محور موتور یا همان میل‌ لنگ منتقل می‌کند حرکت میل‌ لنگ هم باعث می‌شود یک سیکل احتراق در موتور صورت بگیرد و موتور روشن شود.

نکته فنی این است که موتورهای امروزی خودروها برای شروع فعالیت باید به حداقل ۱۰۰ دور در دقیقه برسند بعد از آن موتورها می‌توانند به طور اتوماتیک به فعالیت خود ادامه دهند وقتی ما سوییچ را می‌چرخانیم در واقع برق را به سیستم استارت می‌رسانیم و آن را به حرکت در می‌آوریم تا این سیستم موتور را به ۱۰۰ دور در دقیقه برساند  آن‌ وقت اتومبیل روشن می‌شود. شاید به نظر برسد که استارت یک موتور الکتریکی ساده است اما اگر همین سیستم ساده درست کار نکند یا دچار مشکل شود اتومبیل شما به هیچ‌ وجه حرکت نمی کند موقعیت مکانی استارت هم معمولا در زیر و کنار موتور اتومبیل است به هر حال باید حرکت «دنده استارت» بلافاصله به میل‌ لنگ منتقل شود که موتور خودرو روشن شود.

استارت خودرو چیست

استارت خودرو یک موتور الکتریکی است که انرژی الکتریکی را به مکانیک تبدیل می کند روشن کردن موتور و پیشرانه را می توانیم یکی از مهم ترین وظایف استارت خودرو به شمار بیاریمذ برای آغاز این فرآیند نیروی برق از قسمت باتری ماشین به بخش استارت منتقل می شود.

اساس کار استارت چیست

اساس کار استارت وجود میدان های همنام مغناطیسی می باشد وف در واقع استارت از دو آهنربا الکتریکی تشکیل شده است که قدرت استارت بستگی به نیروی آهنربا دارد.

سیستم ورود و استارت بدون کلید یا در اصلاح کیلیس (Key less)|ولتاژ باتری

سیستم ورود و استارت بدون کلید یا در اصلاح کیلیس (Key less)|ولتاژ باتری نمایندگی_صبا_باتری_مازندران,نمایندگی_سپاهان_باتری_مازندران,ولتاژ_باتری,فروش_باتری

طرز کار استارت خودرو چگونه است

استارت ماشین با تبدیل نیروی برق به انرژی مکانیکی انرژی تبدیل شده را به میل لنگ یا همان محورموتورانتقال می دهد که در نتیجه حرکت میل لنگ سیکل احتراق پیشرانه صورت گرفته و موتور خودرو روشن می شود.

ساده تر بگوییم با چرخاندن سوئیچ خودرو انرژی الکتریکی تولید شده به وسیله باتری به قسمت استارت منتقل شده و در نتیجه شاهد روشن شدن خودرو خواهیم بود.

اگرچه پروسه استارت خوردن موتورهای الکتریکی ساده و راحت به نظر می رسد اما بوجود آمدن هرگونه اختلال و ایراد در سیستم استارت روشن نشدن پیشرانه و عدم حرکت خودرو را به دنبال دارد. به طور معمول موقعیت قرارگیری و نصب استارت ماشین در زیر موتور خودرو واقع شده است.

 

سیستم ورود و استارت بدون کلید یا در اصلاح کیلیس (Key less)|ولتاژ باتری

سیستم ورود و استارت بدون کلید یا در اصلاح کیلیس (Key less)|ولتاژ باتری نمایندگی_صبا_باتری_مازندران,نمایندگی_سپاهان_باتری_مازندران,ولتاژ_باتری,فروش_باتری

 اساس عملکرد استارت خودرو

یک استارت به طور خلاصه از یکسری سیم ‌پیچ و آهنربا تشکیل شده که میدان مغناطیسی ثابت و همنامی را ایجاد می‌کنند در حقیقت استارت‌های ساده از ۲ آهنربای مغناطیسی تشکیل شده است و قدرت آن هم برای چرخاندن محور موتور بستگی به همین نیروی ایجاد شده توسط آهنربا دارد  بالشتک‌های استارت در حقیقت هسته آهنی هستند که به دور آنها سیم‌ پیچ پیچیده شده است. وقتی جریان برق در این سیم ‌پیچ‌ها برقرار می‌شود در دو هسته آهنی قطب N و S به وجود می‌آید و این قطب‌ ها میدان مغناطیسی ایجاد می‌کنند حالا یک سیم‌ پیچ حاوی جریان الکتریکی به نام آرمیچر در وسط این میدان مغناطیسی قرار می‌گیرد و شروع به چرخش می‌کند در حقیقت با این کار انرژی الکتریکی تبدیل به انرژی مکانیکی خواهد شد می‌توان گفت که نیروی دافعه ایجاد شده توسط آهنربای استارت به آرمیچر در وسط استارت وارد می‌شود و آن را به حرکت می‌اندازد این اساس کار یک موتور الکتریکی است واستارت هم یک موتور الکتریکی به حساب می‌آید.

 

 بخش‌های اصلی استارت خودرو

استارت‌ ها به دو بخش تقسیم می شوند

  • اتوماتیک استارت
  1. موتور استارت

اتوماتیک استارت همان استوانه کوچک‌تری است که روی استوانه بزرگ‌تر که همان موتور استارت است قرار گرفته برق باتری به بخش اتوماتیک منتقل می‌شود در واقع اتوماتیک استارت، محل اتصال و رابط برق مستقیم باتری و موتور استارت است کار دوم بخش اتوماتیک این است که دنده استارت را هنگام استارت زدن به جلو می‌برد تا با فلایول  یا همان لنگر که روی میل‌ لنگ است درگیر کند و آن را به چرخش درآورد.

استارت برای عمل کردن برق بسیار زیادی از باتری می‌کشد و مصرف می‌کند که حدود ۵۰ تا ۱۵۰ آمپر است جریان ضعیف باتری باید از یک رله یا کنتاکتورعبور کند و تبدیل به یک جریان بالا شود تا بتواند مورد استفاده موتور استارت قرار گیرد این اتفاق در بخش اتوماتیک استارت می‌افتد همزمان با این اتفاق در اتوماتیک استارت یک اهرم دوشاخه وجود دارد که این اهرم  دنده استارت را به جلو هل می‌دهد تا با فلایول درگیر شود. اتوماتیک استارت بین باتری و موتور استارت قرار دارد و در حقیقت با کنتاکتور که در بخش اتوماتیک استارت قرار دارد برق میان باتری و موتور استارت وصل یا قطع می‌شود.

همانطور که گفته شد ساختمان استارت چیزی جز آهنربا و سیم ‌پیچ نیست آهنربا هم این طور نیست که ثابت باشد در حقیقت یک هسته آهنی یا بالشتک است که سیم‌ پیچی دور آن پیچیده شده و با عبور جریان برق از داخل آن این بالشتک‌ها یا هسته‌‌های آهنی تبدیل به آهنربا می‌شوند.

انواع استارت

استارت گیربکسی :

 این مدل استارت خودرو برای پیشرانه های دارای حجم بالا یا موتورهای برخوردار از تعداد سیلندر بیشتر در طیف وسیع و گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد در این نوع استارت ها به منظور دستیابی به گشتاور بیشتر ضمن استفاده از چرخ دنده مخصوص از یک قطعه با عنوان گیربکس استفاده می گردد که از طریق چرخ دنده تعبیه شده فرآیند تبدیل گشتاور به راحتی انجام می شود و در نتیجه علاوه بر جلوگیری از اشغال فضای اضافی به وسیله گیربکس جریان مصرفی نیز کاهش چشمگیری پیدا می کند.

استارت دنده مارپیچی کشویی :

 از نمونه های دیگر استارت ماشین می توان به استارت دنده مارپیچی اشاره کرد که اتومات استارت تعبیه شده در ساختار این مدل در درجه اول برق تولید شده از باتری را به موتور استارت انتقال می دهد و علاوه بر این استارت دنده کشویی با درگیر کردن دنده فلایویل موجب روشن شدن موتور خودرو می شود.

استارت مدل دنده مارپیچی :

در استارت دنده مارپیچی غالبا استارت از اتومات به صورت جدا طراحی می شود گیر کردن دنده استارت و درهنگام روشن شدن موتور و عمل نکردن پیشرانه یکی از مشکلات رایج این نوع از استارت های خودرو محسوب می شود.

علائم خرابی استارت خودرو

برای استارت خوردن موتور خودروها فرآیندهای مختلفی مانند ترکیب شدن سوخت و هوا متراکم شدن هوا و سوخت و ایجاد جرقه با ولتاژ بسیار بالا انجام می شود و در برخی مواقع به علت بروز مشکل فنی در استارت فرآیند احتراق خودرو به صورت کامل انجام نمی شود.

سیستم ورود و استارت بدون کلید یا در اصلاح کیلیس (Key less)|ولتاژ باتری

سیستم ورود و استارت بدون کلید یا در اصلاح کیلیس (Key less)|ولتاژ باتری نمایندگی_صبا_باتری_مازندران,نمایندگی_سپاهان_باتری_مازندران,ولتاژ_باتری,فروش_باتری

 

در خرابی استارت ماشین عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند خراب یا خالی شدن باتری خودرو یکی از نشانه های خراب شدن استارت ماشین است و در برخی مواقع ایراد پیدا کردن استارت در اثر قطع شدن سوئیچ یا سیم کشی این قطعه بوجود می آید.

قفل شدن موتور خرابی سیم کشی و اتصالات را می توان از دیگر نشانه های خرابی و مشکل پیدا کردن استارت خودرو نام برد در صورت شکستگی دنده استارت یا چسبیده شدن شاتون ها و یاتاقان های مربوط به میل لنگ شاهد قفل شدن موتور و همچنین تمام شدن زغال استارت، چسبندگی، جدا شدن اتصالات، گیر کردن زغال ها به علت کثیفی، بروز ایراد در موتور استارت، سایر علائم و نشانه های خرابی این قطعه را شامل می‌شود.

این نکته ناگفته نماند که با خراب شدن استارت ماشین روشن شدن پیشرانه خودرو تحت هیچ شرایطی صورت نگرفته و ماشین قادر به حرکت نخواهد بود.

اجزای موتور استارت

  • پوسته اصلی
  • بالشتک‌ها: هسته‌های آهنی و سیم‌پیچ‌ها
  • پیچ اتصال بالشتک به پوسته
  • زغال‌ها
  • فنر و پایه نگهدارنده زغال
  • جازغالی پلاستیکی
  • آرمیچر
  • کلکتور آرمیچر (مجموعه لامل‌ها)
  • سیم‌پیچ‌های آرمیچر
  • هسته آرمیچر
  • شافت آرمیچر
  • دنده استارت
  • کلاچ

 

اجزا اتوماتیک استارت خودرو

اجزای تشکیل دهنده اتوماتیک استارت :

  1. دو پیچ
  2. فیش اتوماتیک
  3. پلانجر
  4. سیم‌پیچ کشنده
  5. سیم‌پیچ نگهدارنده
  6. پولکی مسی
  7. اهرم دو شاخه

 

 

 

مدیر فروش :
09021178410

دفتر مرکزی:
011-35346660

تلگرام

 https://t.me/voltajbattery

اینستاگرام

https://www.instagram.com/voltajbattery/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0