ولتاژ باتری
0

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ولتاژ باتری
ولتاژ باتری
مازندران-بابلسر-بلوار شهید ذوالفقاری-جنب پمپ بنزین کشوری

آرمِیچِر چیست؟

آرمِیچِر  چیست؟
آرمِیچِر (به انگلیسی: Armature) بخشی از موتورالکتریکی است که به آن ولتاژ ورودی اعمال می‌شود، یا بخشی از ژنراتور است که در آن ولتاژ تولید می‌شودو با توجه به ساختمان ماشین هر کدام از بخش‌های چرخان (روتور) یا ایستاده (استاتو) می‌توانند به عنوان آرمیچر باشند. آرمیچر به عنوان جزمهم ترین تجهیزات ماشین الکتریکی است یعنی یک موتور یا ژنراتور که جریان AC را حمل می‌کند تعریف میکنند وانواع آرمیچر حتی روی ماشین‌های DC  با جریان مستقیم از طریق کموتاتور کار می‌کند که به صورت دوره‌ای مسیر جریان را معکوس میشوند سیم پیچ آرمیچر یک چیدمان از انواع رسانا به منظور توسعه میدان الکترومغناطیسی مورد نظر با حرکت نسبی در میدان مغناطیسی است 1: آرمیچر چیست؟ یک آرمیچر به عنوان جز یک ماشین الکتریکی یعنی یک موتور یا ژنراتور که جریان AC را حمل قرار دارد که ارمیچر حتی روی ماشین‌های DC  با جریان مستقیم از طریق کموتاتور کار می‌کنند و به صورت دوره‌ای مسیر جریان را معکوس میشوند و . سیم پیچ آرماتور یا آرمیچر یک چیدمان از انواع رسانا به منظور توسعه میدان الکترومغناطیسی مورد نظر با حرکت نسبی در میدان مغناطیسی قرار دارد بر اساس چیدمان هادی ها، انواع مختلفی از انواع آرمیچر مانند سیم پیچ درام، سیم پیچ موج و…… وجود دارد. 2: انواع ارمیچر ارمیچر بازو بسته: ارمیچر باز : سیم پیچ بااز نوعی ماارمیچر سیم پیچ است که به خودی خود بسته نمی شود و تا زمانی که اتصالات خارجی به بار متصل نشوند دار بسته نمی شودماشین های DC از این نوع سیم پیچ استفاده می کنند. ارمیچر بسته: از سوی دیگر ارمیچر بسته نوعی از سیم پیچ به شکل بسته است که برای بستن یک مدار نیازی به اتصال خارجی ندارندو اگر ارمیچرها را به خوبی بررسی کنید می توانید بدون هیچ گونه اتصال خارجی آن را به نقطه شروع برسانید. ماشین های DC از این نوع آرمیچر بهره می برند که خود نیز شامل دو نوع هستند: 1: سیم پیچ گرم 2: سیم پیچ درام 1: در مورد سیم پیچ گرم می توان گفت که سیم به طور متناوب در اطراف سطح بیرونی و داخلی پیچیده می شوند و بر روی هسته استوانه ای یا حلقه ای شکل قرار می گیرند نوع قدیمی از طراحی ساختمان آرمیچر هستند که در میان این دو سیم پیچ سیم پیچ درام بهتر است که نسل بعدی آن یعنی سیم پیچ های حلقه ای با سیم پیچ درام جایگزین شده اند و در مورد ارمیچرهای درام می توان گفت که دارای شکاف هایی روی سطح آرمیچر هستند که به لحاظ ظاهری درام شکل می باشند تا هادی ها را در خود جای دهند. هادی ها توسط اتصالات جلو و عقب به یکدیگر متصل می شوند. 2: آرمیچر درام به دلیل مزیت هایی که دارد، به سایر ارمیچرها ترجیح داده می شود. مزایای این آرمیچر شامل موارد زیادی می باشد. از آنجایی که طرفین سیم پیچ در شکاف ها به جز اتصالات انتهایی قرار دارند، همه مسهای شار را قطع می کنند تا یک میدان مغناطیسی ایجاد شود. با تشکیل و ایجاد عایق هادی قبل از قرار دادن آن روی آرمیچر، می توان هزینه را کاهش میدهد سیم پیچ درام نیز خود شامل دو نوع یعنی سیم پیچ یک لایه و سیم پیچ دو لایه می باشند: 1: سیم پیچ آرمیچر تک لایه سیم پیچ دو لایه دارای دو رسانا یا دو طرف سیم پیچ در هر شکاف است که در دو لایه چیده شده است. هادی ها به گونه ای چیده شده اند که یک طرف هر سیم پیچ در نیمه بالای یک شکاف قرار دارد. طرف دیگر آن سیم پیچ نیز در نیمه پایینی شکاف دیگر قرار می گیرد. چنین نوعی از آرمیچر در ماشین های معمولی ​​استفاده می شود. شکل زیر آرمیچر تک لایه و دو لایه را نشان می دهد. 2: سیم پیچ آرمیچر دولایه برای ماشین آلات بزرگ، سیم پیچ چند طرفه در شکاف های تک و دو لایه قرار می گیرند. شماره گذاری و چیدمان سیم پیچ از طرفین به صورت تدریجی، در جهت عقربه های ساعت انجام می شود. طرفین سیم پیچ که در نیمه بالایی قرار گرفته اند به ترتیب با شماره های 1، 3، 5 و … شماره گذاری می شوند، در حالی که طرف های پایین آن را با شماره های 2، 4، 6 و … شماره گذاری می کنند.
این چیدمان در کناره های سیم پیچ تعداد شکاف ها را کاهش می دهد. مزایای ارمیچر دو لایه با شکاف کمتر را می توان در موارد زیر خلاصه کرد: 3: انواع ارمیچر وطرزکار آن انواع آرمیچر و میزان تنوع آن: شاید موضوعی نباشد که همگان نسبت به دانستن آن کنجکاو باشیداما البته شاید نام بردن از انواع آرمیچر چندان درست نباشد. چرا که ماهیت آرمیچر در پیوند با موتورهای الکتریکی تعریف می‌شود و این قطعه به خودی خود ماهیت مستقلی ندارد. بنابراین بررسی موتورهای الکتریکی بیش از برشمردن اقسام آرمیچر اهمیت دارد. 4: اجزای تشکیل دهنده‌ی آرمیچرها انواع آرمیچر (که با توجه به نوع موتور الکتریکی آن تعریف می‌شود) هر چقدر هم که متفاوت یا متنوع باشند اجزای تشکیل دهنده‌ی آن تقریبا ثابت هستند که البته متفاوت بودن انواع آرمیچر موجب می شود که گاه اجزای تشکیل دهنده‌ی آن نیز به شکل متفاوتی طبق ه‌بندی میشونددو در گونه‌ای نخست از تقسیم‌بندی اجزای تشکیل دهنده‌ی این قطعه از موتور را بخش‌هایی به نام هسته فایل الکترو مغناطیسی یا سیم پیچ، کلکتور یا هم‌سو کننده‌ی مکانیکی یا سوییچ حلقه‌و محور و پروانه‌ی خنک کننده در بر میگیرند البته آرمیچرها علاوه بر بخش‌های اصلی یاد شده بخش‌های جانبی دیگری نظیر آهنرباهای دائمی، زغال، آرماتور و بالشتک را نیز شامل می‌شودند که بد نیست به طور مجزا نگاهی به این دو دسته از بخش‌های اصلی و جانبی آرمیچر داشته باشیم 5:اجزای جانبی تشکیل دهنده‌ی آن: آرمیچره از نوع آنها قطعات اصلی و جانبی نسبتا یکسانی را در دل خود جای می‌دهد آرمیچری که در موتورهای الکتریکی مبتنی بر جریان مستقیم به کار رفته است علاوه بر بخش‌های اصلی که به آنها اشاره شد بخش‌های دیگری را نیز در دل خود جای داده است. از میان این بخش‌ها می‌توان به پروانه یا فن خنک کننده اشاره کردکه این بخش به منظور تهویه آرمیچر ساخته شده است تا از کاستن عمر آن جلوگیری به عمل آورد‌ در همان حال که آرمیچر به فعالیت می‌پردازد‌ پروانه‌ی نصب شده روی محور آن نیز شروع به حرکت می‌کند و با ایجاد جریان هوا در داخل آرمیچر موجب انتقال یافتن سریع گرمای ایجاد شده به خارج از آن می گردد. به موجب انجام این کار دمای فعالیت آرمیچر و موتور آن در حد معینی ثابت خواهد بود 6: ارماتور: بخش آرماتور هم یکی دیگر از بخش‌هایی است که در انواع آرمیچر وجود دارد‌ و این بخش از یک سیلندر آهنی مجهز به روکش تشکیل شد که روی یک محور جداگانه قرار دارد و محوری که مجموعه‌ای از سیم‌ها را در دل خود جای داده است. آهن به کار رفته در آرماتور میدان مغناطیسی ایجاد شده را به طرز چشم‌گیری افزایش می‌دهد و در عین حال موجب افزایش گشتاور نیز می‌شود در سطح آرماتور هم لایه‌های روکش دار آهنی وجود دارد. وظیفه‌ی اصلی آرماتور لمینیت کردن یا همان لایه لایه کردن بخش هسته آن است. هدف اصلی از انجام این کار حفظ رطوبت سیم پیچ عایق شده، حفاظت سیم پیچ‌ از ارتعاشات مغناطیسی و همچنین افزایش عایق الکتریکی در کنار قدرت دی الکتریکی خواهد بود. 7: نکات تکمیلی در مورد انواع آرمیچر در پایان بد نیست به برخی از عوامل و دلایل خراب شدن آرمیچرها نیز اشاره کنیم . از جمله شایع‌ترین دلایلی که خرابی آرمیچرها را به همراه می‌آورد اتصال کوتاه است و علاوه بر آن اتصال بخش سیم پیچ آرمیچر به بدنه نیز می‌تواند موجب خراب شدن این قطعه شود و به تمام این موارد می‌توان قطع شدن سیم‌های به کار رفته در آرمیچر را نیز اضافه کرد. موضوعی که در اصطلاح «باز بودن مدار آرمیچر» می گویند نتیجه: به هر حال در مطلب پیش رو توانستیم آشنایی بیشتری با آرمیچر بگوییم و از زیر و بم این قطعه‌ی به کار رفته در موتورهای الکتریکی اندکی آگاهی شویم. همان گونه که در ابتدای این مطلب نیز به آن اشاره شده بود نوع آرمیچر به انواع موتورهای الکتریکی بستگی دارد.

تلگرام 👇

🆔 https://t.me/voltajbattery

اینستاگرام👇

🆔 https://instagram.com/voltajbattery?igshid=16alr5zlze4vm

سایت👇

🌐 http://www.voltajbattery.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0